Nyári késések sora sújtja az utazókat: hosszú várakozás Barcelonában és Rómában

A nyári utazási szezon kezdetével jelentős késésekkel kell szembenézniük az európai légi utasoknak, többek között a Ryanair és a Wizz Air járatainál is.

Nem csak a stuttgarti meccsre igyekvők jártak pórul a hétvégén. A Ryanair Barcelonából Budapestre tartó járata vasárnap este több órás késéssel, végül csak hétfőn indult el. Az utasokat egy távoli hotelbe szállították, majd SMS-ben értesítették őket a járat törléséről és a következő napi késő esti indulásról. Az eredeti 21:20-as indulás először 22 órára, majd 23 órára, aztán hétfő délelőtt 11 órára változott. A várakozó utasokat vasárnap éjjel egy Barcelonától 40 kilométerre található szállodába vitték és azt az információt kapták, hogy másnap reggel 8-kor megy értük a transzferbusz. Hajnali 6-kor azonban arról értesítette őket a Ryanair, hogy ezt a járatot is törölték, helyette 23:30-kor indul majd a repülő és ehhez 21 órakor veszi majd fel az utasokat a busz.

Az utazomajom.hu beszámolója szerint a helyszínen kialakult káoszban az utasokat először egy közelben lévő hotelbe szállították, majd a tervezett reggeli transzfer helyett hajnalban értesítették őket a járat törléséről és az új indulási időpontról.

A Wizz Air római járata szintén jelentős késéssel küzdött, a tervezett fél 10-es indulás után órákkal közölték az utasokkal, hogy a járatot törölték. A mentesítő járat csak a következő nap délután indult, az éjszakát többnyire a repülőtéren töltötték az utasok, akik közül csak keveseknek sikerült szállást találni.

Az Index információi szerint a késés oka egy beteg pilóta volt, az utasoknak éjjel kellett visszakérniük a feladott poggyászokat, és csak reggelre sikerült néhányuknak szállást biztosítani, valamint ételvásárlási kupont kapniuk.

A légitársaságok reakciója szerint a földi kiszolgáló cég segített az utasoknak szállást foglalni, de a közeli szállodák telítettsége miatt ez hosszabb időt vett igénybe, és voltak, akik inkább a reptéren maradtak.

A Stuttgartba tartó gép több mint négy órás késése miatt sok magyar szurkoló lemaradt a Skócia elleni Eb-meccsről, és a hazaút is problémás volt, mivel a Eurowings Stuttgart–Bécs járatát is törölték. Vasárnap az Eurowings stuttgarti járata ragadt Budapesten, így a futballszurkolók egy része lemaradt a válogatott esti meccséről. A gépen ott volt Geszti Péter is, aki a Blikk szerint Facebook-oldalán írta le részletesen, mit tapasztalt a helyszínen.

A Sun Express utasai, akik Törökországba készültek, szintén jelentős késéssel szembesültek, mivel a Liszt Ferenc reptérről délelőtt 11.35 helyett csak másnap reggel 6 órakor szállt fel a gépük. Az Utazómajom Facebook-bejegyzései szerint először 12, majd 13, később 16 órára módosították az indulási időpontot, miközben a 140 utas étlen-szomjan várakozott.

Az Eurowings stuttgarti járata 16.15 helyett 20.34-kor készülődött a felszálláshoz, a gép tele volt a skót–magyar Eb-meccsre induló szurkolókkal. A helyszíni beszámolók szerint valóságos lincshangulat alakult ki előbb a gépen, majd a reptéren, ezért rendőröket is hívtak a helyszínre. Az itteni késés oka, hogy a pakolásnál összecserélték két járat utasainak bőröndjeit.

A légi irányítás kapacitáshiányával magyarázta a WizzAir a római fiaskót. Érdeklődésünkre azt a választ kaptuk a vállalattól, hogy a gép azért indult június 22 helyett 23-án, mert a személyzetnek lejárt a munkaideje. De – állításuk szerint – nem hagyták magukra az utasokat: partnercégük segített szállást foglalni az éjszakára, ám ez sokáig tartott, mert telítettek voltak a közeli szállodák. S akadtak olyan utasok is, akik a reptéren tartózkodást választották. A várakozók kupont kaptak, illetve térítésmentesen átfoglalhatták volna jegyüket egy másik járatra. Ha számukra megfelelőbb, visszatérítik a jegyár 100 százalékát vagy a annak 120 százalékának megfelelő összegű WIZZ-kreditet.

Az Eurowings válaszában elismerte, hogy az EW2783-as járata körülbelül négyórás késéssel indult Budapestről Stuttgartba június 23-án, vasárnap. Az indulást eredetileg 16:15-re tervezték. A Stuttgartból Budapestre érkező gép technikai okok miatt késett, ezen kívül Budapesten több utast a rendőrségnek kellett eltávolítania a gépből, ami szintén késleltette az indulást. Ezt követően többen elhagyták a fedélzetet, az ő poggyászukat ki kellett venni a repülőgépből. Az Eurowings sajnálatát fejezi ki az utasainknak okozott kellemetlenségekért.

Rédei Lilla, a Fogyasztói és Betegjogi Érdekvédelmi Szövetség tanácsadója felhívta a figyelmet arra, hogy három óránál hosszabb késés esetén, ha nem vis major, például időjárási körülmények, sztrájk vagy politikai zavargások miatt nem tud felszállni a gép, a légitársaság kártérítési kötelezettséggel tartozik. Az utasoknak a várakozási idővel arányosan kell ételt, italt vagy akár szállást is biztosítani, valamint és gondoskodniuk kell az utasok odaszállításáról.