A dohányzás visszaszorulása és az új nikotinpárnák térhódítása

Magyarországon is egyre inkább terjednek a snüssz és a különféle nikotinpárnák, amelyek a nagy dohánygyártók szerint a jövőt jelentik. Ha a jelenlegi tendenciák folytatódnak, akkor néhány éven belül az alternatív dohánytermékek kerülhetnek többségbe a hagyományos cigarettákkal szemben.

Az alternatív dohánytermékek világszerte hatalmas népszerűségre tettek szert, különösen a fiatalok körében, részben a közösségi médiában történő térhódításuknak és a hagyományos dohányzásra vonatkozó korlátozásoknak köszönhetően. A snüssz, egy őrölt dohánylevéllel töltött minipárna, füstmentessége miatt olyan helyeken is használható, ahol a dohányzás tilos. Európai Unióban a snüssz értékesítése tilos, kivéve Svédországot, ahol a lakosság csupán 5,6 százaléka használ hagyományos dohánytermékeket. Magyarországon a nikotinpárnák, amelyek növényi rostból és hozzáadott nikotinnal készülnek, szabadon kaphatóak, és a forgalmazásukat szabályozó kormányrendelet szerint gyermekbiztos zárral kell ellátni őket.

A nikotinpárnák egészségügyi hatásai kapcsán vannak aggodalmak, például a Semmelweis Egyetem kutatása szerint a snüssz károsíthatja az abeültetett fogakat körülvevő szöveteket. Ezzel szemben egy BAT nikotinpárnájáról szóló klinikai kutatás szerint a kizárólag ezt használó fogyasztók jobb eredményeket értek el a dohányzással összefüggő betegségekben, mint a hagyományos cigarettázók. A snüsszt egyre több élsportoló is használja, például a Premier League-ben, ahol a focisták 35-40 százaléka fogyasztja.

A füstmentes nikotintasakok piacán a Zyn márka kiemelkedő, amelyet a Swedish Match gyártott és amelyet a Philip Morris International 16 milliárd dollárért vásárolt meg. A Zyn piacvezető szerepét a közösségi médiában aktív Zynfluencersnek is köszönheti. Chuck Schumer amerikai szenátor a Zyn elleni szövetségi fellépést sürgette, de a PMI szóvivői tagadták, hogy a termékük kiskorúakat célozna meg. A Zyn eladásai az Egyesült Államokban az első negyedévben 80 százalékkal nőttek.

A hagyományos cigaretták részesedése az Egyesült Államok dohányiparában 60 százalékra esett vissza a 2018-as 80 százalékról, és előrejelzések szerint három év múlva 50 százalék alá csökkenhet. A BAT 2023-ban még jelentős bevételt ért el a hagyományos cigarettákból, de a vállalat egyes amerikai cigarettamárkák értékének leírása miatt nagy veszteséget szenvedett el. Magyarországon a Századvég kutatása szerint a hagyományos dohányosok 45 százaléka elzárkózik az alternatív termékektől, de a fiatalabb korosztály 47 százaléka nyitott a váltásra. A BAT pécsi dohánygyárában létrehozott nikotinpárnákat gyártó részleg és az új gyártóközpont beruházása jelzi a füstmentes termékek növekvő jelentőségét a magyar gazdaságban.