Guruló halálcsapdák? Egy kisebb karambol is végzetes lehet

A magyarországi autópark átlagéletkora már majdnem 16 év, ami jelentős veszélyforrást jelenthet, hiszen a régi, korrodált járművekkel történő balesetek sokkal veszélyesebbek lehetnek, mint a modern autókkal.

A Pénzcentrum szerint az elmúlt évtized során az itthoni személyautók átlagéletkora 2,8 évvel nőtt, így 2023-ra elérte a 15,8 évet. Ezalatt az idő alatt a járműállomány 27 százalékkal bővült, miközben az átlagéletkor 17,7 százalékkal nőtt. Tíz évvel ezelőtt még csak 3 millió 40 ezer személyautót tartottak nyilván, amelyek átlagéletkora 13 év volt.

A top 10 legnépszerűbb márkát vizsgálva a Pénzcentrum megállapította, hogy ezek közül a legtöbb az Opel (484 531 db), amelyek átlagéletkora 17,6 év. A Suzuki a második helyen áll (419 864 db) 16,7 éves átlaggal, míg a Volkswagen (410 368 db) 17,4 éves átlagéletkorral a harmadik. A 10 legnépszerűbb márkából összesen 2 816 802 személyautó volt forgalomban 2023 végén Magyarországon, ami a teljes állomány 67,6 százalékát teszi ki, és az átlagéletkoruk csaknem megegyezik az országos átlaggal: 15,7 év.

Az öregedő autópark aggodalomra ad okot, mivel a régi, korrodált autók szerkezeti integritása jelentősen romolhat az idő múlásával. A rozsda meggyengítheti a karosszéria fém alkatrészeit, ami csökkenti az ütközési energiát elnyelő képességüket, növelve ezzel a sérülések súlyosságát.

A modern autók fejlett biztonsági rendszerekkel vannak felszerelve, mint például az elektronikus stabilitáskontroll, ABS, légzsákok és vészfékrásegítő rendszerek, amelyek jelentősen csökkenthetik a balesetek esélyét és mérsékelhetik azok súlyosságát. Ezzel szemben a régebbi autókban ezek a rendszerek hiányozhatnak vagy korlátozottan érhetők el.

A karosszéria tervezése és az anyagok is jelentősen fejlődtek az évek során. Az újabb járművek gyakran használnak nagy szilárdságú acélt és egyéb fejlett anyagokat, amelyek jobban ellenállnak az ütközéseknek és védelmet nyújtanak az utasoknak. Az idősebb autók nem rendelkeznek ezekkel a fejlesztésekkel, ami kevésbé hatékony védelmet jelent baleset esetén.