A Kúria döntése értelmében Budapest csak az év végéig szedhet útdíjat a teherautóktól

A Kúria június 20-i határozatával megsemmisítette a Fővárosi Önkormányzat teherautók behajtására vonatkozó szabályozásának egy részét, amelyet a Magyar Közlönyben csütörtök este hirdettek ki. A rendeletet, amely a teherkocsik behajtási díját is magában foglalta, 2011-ben fogadta el az önkormányzat, majd 2023-ban a budapesti kormányhivatal támadta meg, állítva, hogy a fővárosnak nincs jogosultsága behajtási díjat kivetni.

A Népszava szerint a főváros évente 1,7-1,8 milliárd forint bevételtől eshet el, ha figyelembe vesszük a díjbeszedés és ellenőrzés költségeit is. A főváros vezetése attól tart, hogy a fizetős M0-s autóút forgalmának egy része áttevődhet a városba, ha az útdíjat megszüntetik, ami nagyobb forgalmat, több zajt és port eredményezhet. Karácsony Gergely főpolgármester már korábban is aggodalmát fejezte ki a kamionforgalom növekedésével kapcsolatban, és levelet írt a kormánynak, kérve, hogy legyen Budapestnek törvényi joga behajtási díjat szedni. A Facebookon azt írta: „Budapest nem lesz újra kamionsztráda!”, és kijelentette, hogy „a budapesti teherforgalmi behajtási hozzájárulási díj megszüntetése a városlakók életminőségére és általában a fővárosi környezetre kirívóan negatív hatással lenne, ezt főpolgármesterként elfogadhatatlannak tartom”.

Az ügy előzménye, hogy a Sára Botond vezette fővárosi kormányhivatal 2024 elején törvényességi felhívást intézett a fővároshoz, amelyben a rendelet visszautasítását kérték. A Fővárosi Közgyűlés ezt elutasította, és arra kérte a kormányt, hogy törvényben rögzítse a települések díjmegállapítási jogát. Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes egy csütörtöki beszélgetésen említette, hogy egy 2022 óta kész törvényjavaslat napirendre tűzésére lenne szükség, de ez eddig nem történt meg.

A kormányhivatal szerint a budapesti teherforgalmat önkormányzati rendeletekkel lehet szabályozni, korlátozni, sőt, esetenként megtiltani a behajtást, de útdíjat nem szedhetnek. A Kúria Önkormányzati Tanácsa is ezt az álláspontot erősítette meg, és a rendeletet 2024. december 31-i határidővel semmisítette meg, tehát addig még érvényben maradhat a behajtási díj. Az októberben megalakuló új közgyűlés feladata lesz új rendeletet alkotni ebben a kérdésben. A Kúria döntése ellen jogorvoslatnak helye nincs.