A Nemzeti Színház két tagjának őszinte vallomása

Barta Ágnes és Mészáros Martin, a Nemzeti Színház volt tagjai, a szakmai és lelki okok miatt hozott döntésükről beszéltek, valamint arról, hogy milyen kihívásokkal néztek szembe a színházi életben.

Barta Ágnes és Mészáros Martin házasok, mindketten határon túli családból származnak, és a Kaposvári Egyetemen diplomáztak. Vidnyánszky Attila és Uray Péter osztályába jártak, majd a Nemzeti Színház tagjai lettek, ahonnan idén közel tíz év után távoztak. A felmondás gondolata már három éve foglalkoztatta őket, és több összetevője volt a döntésnek, többek között a szakmai okok mellett a lelki egészség és a mentális jóllét is szerepet játszott. Barta Ágnes számára az utolsó időszak már terhes volt. A novemberi súlyos színpadi baleset után érzett bizalomvesztés is hozzájárult a döntésükhöz, mivel úgy érezték, hogy a színházban történtek után már nem tudnak továbbra is részt venni a közösség életében. A társulaton belül volt lehetőségük véleményük kifejtésére, de az utóbbi időben elvesztették a hitüket a Nemzetiben, és úgy érezték, hogy már nem hallgatnak meg őket. A felmondásukat is egyfajta véleménynyilvánításnak tekintették.

Mészáros Martin elmondta, hogy voltak olyan munkáik a Nemzetiben, amiket nagyon szerettek, és hosszú évekig gördülékenyen ment a közös munka Vidnyánszky Attilával. Azonban azt is mérlegelték, hogy a Nemzetiben viszonylag izolálódtak a magyar színházi szakmától, mivel kevés magyar rendezővel dolgoztak együtt. Barta Ágnes szerint fontosak voltak számára a Nemzetiben szerzett élmények, például az első szerepe, a Psyché, amit Vidnyánszky rendezett. Mindketten úgy érezték, hogy a Nemzetiben eltöltött évek alatt gyakran ítélték meg őket igazságtalanul pusztán a munkahelyük miatt, és izolálva érezték magukat a magyar színházi szakmától.

A Telexnek adott interjúban Barta Ágnes kiemelte, hogy egy On the Spot videó is hatással volt a döntésükre, amiben Cseke Eszter azt tanácsolta a pályakezdő újságíróknak, hogy vegyék észre, mi az, ami már nem szolgálja őket, és lépjenek, mielőtt késő lenne. Mészáros Martin szerint a Nemzetibe való szerződésük idején nem szerettek volna foglalkozni a politikai vetületekkel, és borzasztó, hogy egy fiatal színésznek ilyen dilemmákkal kell szembesülnie.

A színészek nehézségekről is beszéltek, például arról, hogy nehéz volt bizonyos ügyekben megnyilvánulni, és hogy a közbeszéd és a kulturális élet hangulata miatt már semmilyen véleményt nem lehetett árnyalni. Barta Ágnes szerint az újságírók is gyakran csak bizonyos mondatokat akartak kiszedni belőlük. Most, hogy nem tartoznak senkinek, szabadabban beszélhetnek.

A jövőben szabadúszóként folytatják, és már el is kezdtek dolgozni egy gyerekelőadáson, a Matricás Laci című darabon, amit a Jurányi Házban mutatnak majd be. Örömmel fogadták, hogy a Füge produkció és a Jurányi nyitott volt feléjük, és Orlai Tibor is több izgalmas feladatot ajánlott nekik. A Szolnoki Szigligeti Színházban is láthatók lesznek. Mészáros Martin szerint az újfajta szabadság rengeteg kreatív művészi energiát szabadít fel bennük.

A színészek a Nemzetiben futó előadásaik sorsáról is beszéltek, néhányat tovább visznek a következő évadban is. Barta Ágnes szerint fontos, hogy emberi viszony maradjon meg a volt színházukkal, és úgy tűnik, hogy a vezetőség is partner lesz ebben. Mészáros Martin szerint a generációnak felelősséget kell vállalnia a szakma jövőjéért, és törekedni kell a sebek befoltozására, a mentális egészség hangsúlyozására, a transzparens döntéshozatalra, az egységes érdekképviseletre és a belső visszaélések kezelésére.