Az EU kínai elektromos járművekre vonatkozó büntetővám-terve ellen tiltakoznak a német autógyártók

Az Európai Bizottság által javasolt büntetővámok, amelyek a Kínából származó elektromos autókra vonatkoznának, nemcsak Kína, hanem több német autógyártó részéről is kritikát váltottak ki.

Az Európai Bizottság szerdán tette közzé a tervezetet, amely jelentős mértékű büntetővámokat szabna ki a Kínában gyártott elektromos járművekre. A kínai külügyi tárca szóvivője a vámtervezetet „tipikus protekcionizmusnak” nevezte, amely szerinte sérti a piacgazdasági elveket, a nemzetközi kereskedelmi szabályokat, valamint Európa saját érdekeit is. Kína kijelentette, hogy minden lehetséges lépést meg fog tenni jogai és érdekei védelme érdekében.

A német autógyártók is aggályokat fogalmaztak meg az uniós vámok terveivel kapcsolatban. Oliver Zipse, a BMW vezérigazgatója szerint a tervezet rossz irányt jelent, és káros lehet az európai vállalatok számára, mivel a protekcionizmus további vámok kiszabását indíthatja el. A Volkswagen szerint a kiegyenlítő vámok általában nem alkalmasak az európai autóipar versenyképességének erősítésére. Ola Kaellenius, a Mercedes Benz vezérigazgatója is hasonló véleményen van, hangsúlyozva, hogy Németország, mint exportorientált ország, nem profitál az ilyen típusú kereskedelmi korlátozásokból.

Az Európai Bizottság által vizsgált három kínai gyártó – a BYD, a Geely és a SAIC – esetében egyedi vámokat terveznek bevezetni, amelyek mértéke 17,4, 20, illetve 38,1 százalék lenne. Azok a kínai vállalatok, amelyek együttműködtek az uniós vizsgálatban, átlagosan 21 százalékos vámot fizetnének, míg a nem együttműködő gyártókra 38,1 százalékos vámot kellene alkalmazni.

A brüsszeli védővámok bejelentése után a fontosabb kínai elektromosautó-gyártók részvényeinek árfolyama emelkedett a hongkongi tőzsdén, ami arra utal, hogy a piacok enyhének ítélték meg a vámintézkedéseket. A BYD részvényei 8 százalékot, a Geelyé 4 százalékot, míg a Nio és a Li Auto papírjainak értéke 2 százalék körül nőtt. Ezzel szemben a SAIC részvényárfolyama gyengült. Továbbá, a BYD részvényárfolyama a döntés után közel 9 százalékot emelkedett, ami jelzi, hogy a piacok pozitívan értékelték a vállalat helyzetét a vámok fényében.

Elemzők szerint az EU lépése arra ösztönözheti a kínai gyártókat, hogy Európában termeljenek. A BYD már épít gyárat Magyarországon, a Geely pedig, amely a Volvo tulajdonosa, már korábban átköltöztetett bizonyos termelési tevékenységeket Kínából Belgiumba. A SAIC-nak jelenleg nincs európai termelési jelenléte.

A vámok miatt Kína és Magyarország is tiltakozott, utóbbi számos kínai beruházásnak ad otthont. Az EU intézkedése részben összhangban van az Orbán-kormány iparpolitikájával, amely az ázsiai akku- és autógyártók Magyarországra vonzására épül. Az EU szerint előnyösebb, ha a kínai gyártók helyben termelnek Európában, mint ha a Kínában előállított járműveket importálják, bár független szakértők szerint az Orbán-kormány iparpolitikája túlerőltetett lehet.