Hová zuhansz, Tesla?

Egyre több elemző szerint elkerülhetetlen a legértékesebb autógyártó vállalat, a Tesla árfolyamának további zuhanása, ráadásul a konkurencia is erősödik, ami trónfosztáshoz vezethet.

Az idei év eddig óriási csalódás volt a Tesla részvényeseinek, hiszen a vállalat értéke 2024-ben eddig 30 százalékot esett, a 2021-es rekord árfolyamhoz képest pedig 60 százalék mínuszban áll. A befektetők egy része már el is fordul a cégtől, sokan úgy vélik, véget ért a cég szédületes tőzsdei karrierje.

A Tesla termékei nehezen veszik fel a versenyt a vetélytársak olcsóbb elektromos autóival, és az elektromos járművek piaci térnyerése is lassul, a hagyományos autók szerelmesei gyakran a hibrideket részesítik előnyben. Elon Musk 2025-re ígérte az új, megfizethetőbb Tesla modell megjelenését, ami miatt a befektetők türelmetlenné válnak. A Tesla azonban jelentős fejlesztéseket végez a mesterséges intelligencia és a robotika terén, amelyek új lehetőségeket nyithatnak meg a vállalat számára.

A Toyota Motors a világ második legértékesebb autógyártó vállalata 330 milliárd dolláros piaci kapitalizációval, és a részvények értéke idén 15 százalékkal, az elmúlt öt évben pedig 67 százalékkal emelkedett. A Toyota 307 milliárd dolláros árbevétellel és 43 milliárd dolláros profittal zárta az elmúlt évet, ezzel messze első helyen áll az autógyártók között.

A harmadik helyen a kínai BYD áll, amelynek részvényei idén 27 százalékot, az elmúlt öt évben pedig 400 százalékot emelkedtek. A BYD 85 milliárd dolláros árbevétellel és 5,5 milliárd dollár profitot termelt az elmúlt évben, de az európai áttörésre még várni kell. Az Európai Bizottság bejelentése, miszerint büntetővámokat vet ki a Kínából érkező elektromos autókra, további kihívások elé állíthatja a BYD-t és más kínai gyártókat az európai piacon. A vámok mértéke a BYD esetében 17,4%, míg a nem együttműködő gyártók esetében akár 38,1% is lehet, ráadásul ezek a vámok a már meglévő 10 százalékos behozatali tarifára is rátevődnek.

A német autógyártók közül a Mercedes-Benz a 4., a Porsche a 6., a Volkswagen és a BMW pedig a 8. és 9. helyen állnak a rangsorban. A Volkswagen kiemelkedik 348 milliárd dolláros árbevételével és 23,7 milliárd dolláros profitjával, megelőzve a Mercedest és a BMW-t. Az Európai Bizottság döntése után a német gyártók részvényei mínuszban állnak, a Mercedes árfolyama 1,2 százalékot, a BMW jegyzése 2,1, a Volkswagené pedig 2,2 százalékkal esett, míg a Porsche árfolyama mintegy 6,6 százalékkal került lejjebb.

A Ferrari 75 milliárd dolláros piaci kapitalizációval rendelkezik, és az 5. legértékesebb autógyártó. A részvények idén 25 százalékos emelkedést hoztak, az elmúlt öt év alatt pedig majdnem megtriplázódott az árfolyamuk.