Padlógáz a Suzukinál: többmilliárdos gyárfejlesztések és elektromos modellek a láthatáron

A Magyar Suzuki Zrt. jelentős növekedést ért el az autógyártás és értékesítés terén, miközben jelentős beruházásokat hajtott végre az esztergomi gyárban és elektromos modellek bevezetésére készül.

A Magyar Suzuki Zrt. 2023-as pénzügyi eredményei kiemelkedőek voltak, az összes értékesítésből származó nettó árbevétel 2.871,3 millió euróra rúgott, amelyből a belföldi értékesítésből származó nettó árbevétel 272,6 millió eurót, az exportértékesítésből származó nettó árbevétel pedig 2.598,6 millió eurót tett ki. A vállalat 54,7 millió eurót fordított beszerzési alapú beruházásokra, és az adózás utáni eredményt, 141,7 millió eurót, eredménytartalékba helyezte, amelyet visszaforgatnak beruházásokra. Osztalékot ezúttal sem fizetett a vállalat.

A gyártás 88,5 százalékát hibrid gépjárművek tették ki, összesen 141.847 darabot. Az esztergomi üzemben készülő Vitara és S-Cross modellek már csak hibrid hajtásrendszerrel érhetők el az európai piacokon.

A Magyar Suzuki 2023-as termelési és értékesítési eredményei figyelemre méltóak: 160.338 db autó gördült le a gyártósorról, és összesen 161.763 db autót értékesítettek, amelyből 156.213 db esztergomi gyártású volt. Az exportpiacra 148.954 db autót szállítottak, ebből 145.256 db magyar gyártású. Magyarországon 12.167 db autót értékesítettek, amelyből 10.957 db hazai gyártású volt.

A nemzetközi piacon a Vitara a népszerűbb, míg Magyarországon az S-Cross élvezi nagyobb népszerűséget. Az Európai Unió új jogszabályai miatt a Vitarák májustól, az S-Crossok pedig júniustól kerülnek forgalomba az előírt új felszereltséggel.

A magyar újautó-piac zsugorodása ellenére a Magyar Suzuki növelte a gyártott személyautók mennyiségét 24,3 százalékkal a 2022-es évhez képest. A vállalat 11,3 százalékos piaci részesedést ért el, és a 2023-ban forgalomba helyezett Suzukik 51 százalékát céges és intézményi ügyfelek vásárolták.

A Magyar Suzuki továbbra is a Suzuki Motor Corporation egyetlen európai gyártóbázisa, amelybe a japán anyavállalat 1991 óta több mint 2 milliárd eurót fektetett be. A Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) 2024 februárjában befektetői életműdíjjal ismerte el a vállalat több mint három évtizedes munkáját.

A marine üzletág 1999 óta foglalkozik hajómotorokkal, alkatrészekkel és hajós kiegészítőkkel, és a négyütemű hajómotorok szakértőjeként piacvezető szerepet tölt be Magyarországon. A motoros üzletág 372 új kétkerekűt értékesített 2023-ban, ami 19 százalékos növekedést jelent a megelőző évhez képest. A marine üzletág is bővülésről számolt be, 497 eladott hajómotorral.

A fenntartható működés és termelés jegyében a Magyar Suzuki saját napelemparkot épített, amelynek segítségével éves szinten mintegy 270 millió forintot takarít meg és több mint 1700 tonnával csökkenti a közvetett CO2-kibocsátását. Az esztergomi gyár többmilliárd forintos fejlesztése folytatódik, amely a technológia és berendezések fejlesztésére, automatizálásra és dekarbonizációra összpontosít.

A vállalat 2023-ban 55 millió eurót fordított fejlesztésekre, az idén pedig 75 millió eurót terveznek. A Suzuki 2030-ig öt elektromos modell bevezetését tervezi, és a Magyar Suzuki törekvése, hogy ezek gyártásában az esztergomi gyár is részt vegyen. Azonban a tavalyihoz képest jóval alacsonyabb, 130 ezer darabos eladással számol idén a Magyar Suzuki, a vállalat árbevétele a tavalyi 2,9 milliárdról 2,3 milliárd euróra eshet.