Egészségügyi csata az online időpontfoglalásért

Az egészségügyi rendszer fejlesztéséhez szükséges többletforrások hiánya jelent kihívást Ónodi-Szűcs Zoltán számára, aki az online időpontfoglalási rendszer kialakításáért felelős miniszteri megbízottként és a Debreceni Egyetem egészségügyi kancellárhelyetteseként is tevékenykedik.

A járóbeteg irányítási rendszer (JIR) bevezetésének lendületet kellene vennie, de ehhez többletfinanszírozásra lenne szükség, amely jelenleg nem áll rendelkezésre – hangsúlyozta Ónodi-Szűcs Zoltán az IME egészségügyi konferenciáján. A finanszírozási hiány három lehetséges okát jelölte meg: a háború, az uniós források elmaradása, vagy a magánellátás erős lobbijának hatása lehet az oka. Ónodi-Szűcs szerint az Egészségablak nem csupán egy IT megoldás, hanem a szolgáltatások összessége, amit az állami egészségügynek kell nyújtania az állampolgárok számára.

Egy 2018-as felmérés szerint a betegek negatív véleményének 40 százalékát három tényező okozza: az orvoshiány, a várakozási idő és a várólisták. Jelenleg évente 60 millió orvos-beteg találkozás történik a járóbeteg-szakellátásban, és a világjárvány után is magas, 70 százalék körüli maradt a negatív kommentek aránya. A magánellátást sokan a rövidebb várakozási idő miatt részesítik előnyben, míg az állami betegellátásban az időpontfoglalás jelenti a legnagyobb nehézséget a válaszadók felének.

A JIR adatai szerint június 10-én 6379 szakrendelés volt nyilvántartva, tíz millió publikált időponttal a felhőben, amelyből hárommillió már foglalt, 1,1 millió mások számára is látható, és csak 630 ezer az, amit a lakosság láthat. Az Egészségablak applikációban a nyár folyamán már a betegelégedettségi adatok visszajelzésére is lehetőség nyílik. Ónodi-Szűcs kiemelte, hogy az Egészségablak applikáción kívül nincs más olyan program a betegellátásban, amely nagyobb hatással bírna, kevesebbe kerülne, vagy rövidebb idő alatt jelentősebb eredményeket érne el.

Az Országos Mentőszolgálatnál (OMSZ) 2018 óta adatvezérelt betegellátás működik, amelyről Csató Gábor, a mentőszolgálat főigazgatója számolt be. Az OMSZ 2023-tól a háziorvosi ügyeleti ellátást is működteti, naponta több mint 1,2 millió adat keletkezik a rendszerükben. Csató Gábor hangsúlyozta, hogy a mesterséges intelligencia (AI) nyújtotta lehetőségeket ki kell használni, mivel az AI-t nem használó szakemberek munkáját a szakma el fogja venni.