Európai Bizottság: Ideiglenes vámok a kínai elektromos járművekre

Az Európai Bizottság bejelentette, hogy ideiglenes vámot vezet be a kínai elektromos járművek behozatalára, amely akár 38,1%-os is lehet, válaszul a piaci versenyt torzító állami támogatásokra.

Az Európai Bizottság szerdai bejelentése értelmében a vámok 2023 júliusától lépnek életbe, és a BYD, Geely, valamint a SAIC Motor termékeire vonatkozóan 17,4, illetve 20 és 38,1 százalékos mértékűek lesznek. Azok a vállalatok, amelyek együttműködtek a vizsgálat során, 21 százalékos tarifával számolhatnak, míg a nem együttműködők 38,1 százalékos vámot fizethetnek.

A Bizottság tavaly szeptemberben indított szubvencióellenes vizsgálatot, mivel úgy ítélték meg, hogy a kínai elektromos autók gyártása állami támogatásban részesül, ami torzítja a piaci versenyt. Kína dömpingáruival, többek között acéllal, napelemekkel és elektromos autókkal, jelentős nyomást gyakorol az uniós piacra, ami hátrányosan érinti az európai gyártókat.

A kínai autógyártók európai piaci részesedése már elérte az 5 százalékot, miközben az európai gyártókapacitások 2018 óta 25 százalékkal csökkentek. A G7-ek pénzügyminiszterei is kiemelték Kína piactorzító hatásait, és szigorúbb intézkedéseket sürgettek.

A vámok bevezetését nem minden európai ország támogatta. Franciaország és Németország számára fontos a kínai exportpiac, és óvakodnak a kereskedelmi háborútól. A nagy német autógyártók, mint a BMW, a Volkswagen és a Mercedes-Benz vezetői is aggódnak, hogy a vámok akadályozhatják az EU zöld célkitűzéseinek megvalósítását és az európai cégek kínai autóinak importját. Oliver Zipse, a BMW vezérigazgatója szerint a protekcionizmus veszélyes spirált indíthat el, míg a Volkswagen szerint a vámok nem alkalmasak arra, hogy hosszú távon erősítsék az európai autóipar versenyképességét. Ola Kaellenius, a Mercedes Benz vezérigazgatója szerint Németországnak, mint exportőr országnak, nincs szüksége olyan intézkedésekre, amelyek korlátozzák a kereskedelmet.

Hszi Csin-ping kínai elnök európai látogatása során a kereskedelmi kapcsolatok stabilizálására törekedett, ami a magyarországi autókereskedők számára is fontos lehetett volna, különös tekintettel arra, hogy az AutoWallis korábban reménykedett egy újabb kínai autógyár magyarországi megjelenésében.