Füst helyett tiszta víz: a hidrogénre átállított új Toyota Hilux

Megnéztük, hogy mire képes a gyakorlatban a Toyota legújabb üzemanyagcellás modellje, a hidrogénnel percek alatt teletankolható, villanymotor által hajtott és akár 600 kilométeres hatótávú legújabb Hilux.

A Toyota Hilux, amelyet 1968 óta gyártanak és a legmegbízhatóbb pickupok között tartanak számon, 2015 óta a nyolcadik generációjával van jelen a piacon. A 2020-ban ráncfelvarráson átesett típus jelenleg dízelmotorral kapható, de hamarosan lágyhibrid változatban is elérhető lesz, amelyben az elektromosság csak jelzés szinten van jelen. Ezzel szemben a napokban kipróbált új változatban már nincs belsőégésű motor, helyette egy üzemanyagcellás rendszer hajtja a kerekeket, és lokálisan zéró emissziós.

Jöhet a hidrogén!

Az üzemanyagcellás Toyota Hilux prototípust a japán gyártó brit központjában fejlesztették ki, és a nemzetközi menetpróbát az Egyesült Királyságban egy bányában végezték el, ahol a JCB is teszteli hidrogénhajtású munkagépeit. A Toyota hasonlóan folytat elektromos és hidrogénes fejlesztéseket.

Mit tud az új Hilux?

A Hilux FCEV prototípusát nehéz megkülönböztetni a hagyományos dízel változattól. A második generációs Mirai üzemanyagcellás rendszere került a dízelhajtás helyére, és a hűtési rendszert is teljesen át kellett alakítani. A hidrogén a jármű alvázába integrált tartályokban tárolódik, és a dízelmotor helyére került üzemanyagcella elektromos energiát és tiszta vizet állít elő, amely a kipufogócsövön keresztül távozik. Az elektromos energiát a hátsó kerekeket hajtó villanymotor használja fel, és nincs szükség hatalmas akkumulátorra.

Indulás!

Az utastérben a legfontosabb változás az új műszeregység és a menetirányváltó. A hivatalos menetteljesítményeket még nem fedték fel, de a prototípus jobban gyorsul a dízelnél, és a vezetési élmény is kiváló. Az üzemanyagcella 174 lóerős, a villanymotor pedig 182 lóerős teljesítményt és 300 Nm nyomatékot biztosít.

Hatótáv? Terepjáró képességek?

A Toyota 600 kilométeres valós hatótávról beszél, ami jelentős előnyt jelent a hagyományos elektromos hajtáslánccal szemben. A Hilux FCEV könnyebb is, mint egy normál villanyautó lenne. A terepjáró képességek megőrzése érdekében az első és hátsó terepszögek rendben vannak, de a hasmagasság csökkent, és csak a hátsó kerekeken van hajtás. Hidrogént kevesebb helyen lehet tankolni, mint gázolajat, és a hidrogéntöltési lehetőségek száma is korlátozott.

Árak, jövőkép

A Toyota Hilux FCEV sorozatgyártásáról még nincs szó, mivel egy ilyen modell jelentősen drágább lenne a hagyományos változatnál. A Toyota többféle hajtásláncot alkalmaz, és a CO2-kibocsátás csökkentését tartja szem előtt. A harmadik generációs üzemanyagcellás megoldás 2026-2027 körül várható, és a költségek akár 50 százalékkal is csökkenhetnek.