Hamisított autótesztekkel machinált a Toyota, de a Yaris Cross továbbra is népszerű

A japán autógyártók részvényei jelentősen estek a múlt héten, miután hamis adatokat találtak egyes modellek hitelesítésénél. A Toyota és a Mazda ideiglenesen leállította több modell gyártását és értékesítését, a minisztérium helyszíni ellenőrzéseket tervez - közölte a Cnbc.

A legnagyobb japán autógyártó, a Toyota részvényei több mint 5,4%-ot estek a múlt héten, miután a botrány június 3-án kirobbant, ezzel az autógyártónak csak a múlt héten 2,45 milliárd japán jen értékben (15,62 milliárd dollár) csökkent a piaci értéke.

Az ország második legnagyobb autógyártója, a Mazda részvényei ugyanebben az időszakban 7,7%-ot zuhantak, ami 80,33 milliárd jen (511,8 millió dollár) piaci értékvesztést jelent. A földügyi, infrastrukturális, közlekedési és idegenforgalmi minisztérium széles körű vizsgálata szabálytalanságokat talált más autógyártók - köztük a Honda, a Suzuki és a Yamaha - tanúsítási kérelmeiben is. Mind az öt vállalat hamis tesztadatokat nyújtott be vagy nem a regisztrált járműveket használta a töréstesztek során.

A Toyota június 3-án bejelentette, hogy ideiglenesen leállítja három modell szállítását és értékesítését Japánban (Corolla Fielder, Corolla Axio és Yaris Cross). A Mazda május 30-tól ugyancsak felfüggesztette két modell - a Roadster RF és a Mazda 2 - gyártását.

A közlekedési minisztérium helyszíni ellenőrzéseket fog végezni annál az öt vállalatnál, amelyeknél szabálytalanságokat találtak. Ez az intézkedés egyébként része annak az átfogó vizsgálatnak, amelyet tavaly decemberben indítottak el egy biztonsági botrány miatt, amikor a Toyota Daihatsu egysége tavaly áprilisban közölte, hogy manipulált oldalsó ütközésbiztonsági teszteket végzett mintegy 88 ezer autónál.

Toyota Yaris Cross facelift: elegáns kis SUV nagyobb teljesítménnyel

Annak ellenére, hogy a Toyota Yaris Cross értékesítését ideiglenesen leállították Japánban, a modell továbbra is népszerű, és a gyártó nemrégiben piacra dobta a kis SUV ráncfelvarrott verzióját. A frissített Yaris Cross egy új, nagyobb teljesítményű rendszert kapott, amelynek köszönhetően a full hibrid változat teljesítménye 116-ról 130 lóerőre emelkedett.

Az új motorvezérlő egységnek köszönhetően a két motor teljesítménygörbéje hatékonyabban van összehangolva, és a maximális nyomaték is bő 30 százalékkal nőtt, ami hozzájárul a motor csendesebb működéséhez. A Yaris Cross 10,7 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, az összkerékhajtású változatnak pedig hat tizedmásodperccel több időre van szüksége ugyanehhez.

A jobb szigetelésnek köszönhetően a belső tér is halkabb lett, bár a Toyota még mindig nem tartozik a legcsendesebbek közé a kategóriájában. A Yaris Cross átlagos körülmények között öt liternél is kevesebbet fogyaszt, és a vezetési élmény terén is megmaradt a lineáris reakció, a finom kormányzás és a határozott alapbeállítás.

Az új képernyők és asszisztensrendszerek, mint például a vészhelyzeti asszisztens, tovább növelik a modell vonzerejét. Magyarországon a Toyota Yaris Cross alapára 9 millió forinttól kezdődik.