Háy János: A boldogság egy termék, amit a magazinok hirdetnek

Háy János, a József Attila-díjas író, a Boldog boldogtalan című új regénye kapcsán beszélt arról, hogy a boldogság manapság egyfajta termékké vált, amit a magazinok hirdetnek. Az Index arútluK podcastműsorában elmondta, hogy az alkotók gyakran kénytelenek műveiken változtatni, hogy azok megfeleljenek a közönség, a kritikusok vagy a kormányzat elvárásainak, ami szerinte problémás.

Háy szerint a boldogság fogalma nehezen megfogalmazható, és úgy véli, hogy az élet örömök és fájdalmak váltakozásából áll, ami teljesen normális. Az író hangsúlyozza, hogy nem csak a rossz dolgok észrevétele a probléma, hanem az is, ha az ember egyiket sem veszi észre. Barátai példáján keresztül beszélt arról, hogy az életben elszenvedett fájdalmak után sokan elveszítik az örömre és a fájdalomra való fogékonyságukat, ami szerinte nem kívánatos, mert mindkét érzelemre szükség van az életben.

Az írói világba való belépéskor és az irodalmi intézményrendszer részeként bizonyos elvárásoknak meg kell felelni. Háy János azonban már nem érzi ezt szükségesnek, és saját magával szembeni elvárásaként csak a tudás megszerzését említi. Az irodalmi siker és a megélhetés kérdését is érintette, hangsúlyozva, hogy az irodalmat nem a polgári siker, hanem az író által megfogalmazott világ határozza meg.

A korrupció negatív hatásáról is beszélt, amikor az írók a műveikben hazudnak, hogy szeretetet nyerjenek, ami veszélyes lehet a tehetség szempontjából. A podcastban szóba került a magyar irodalom aktuális állapota, a genderkérdés, valamint az a félelem is, hogy egy homoszexuális karakter ábrázolása miatt a könyvet lefóliázzák. Háy hangsúlyozta, hogy az olvasók észreveszik, ha az író hazudik a műben.

A beszélgetés során említésre került a 95. Ünnepi Könyvhét is, amelyet idén június 13. és 16. között rendeznek meg Budapesten. Az arútluK podcast adását az érdeklődők meghallgathatják az Index oldalán.