Közlekedési változások a láthatáron: mit szólnak hozzá a németek?

A németországi TÜV új felmérése szerint a megkérdezettek többsége újragondolná a közlekedési szabályozást, de kevesebben lennének hajlandóak lemondani saját autójukról. A városi sebességkorlátozások, parkolási díjak és autómentes zónák kérdése megosztja az embereket.

A TÜV felmérése rávilágít, hogy a németek 64%-a szerint szükség van a közlekedési szabályok átgondolására, azonban csak 33% hajlandó saját autóját feladni. A közúti agresszió növekedését a résztvevők háromnegyede érzékeli, és közel 60% szerint az útfelületek felosztása igazságtalan, különösen a kerékpárosok és gyalogosok számára.

Sokan támogatnák a tömegközlekedési rendszer bővítését, és hasonlóan látják szívesen a Párizsban, Koppenhágában vagy Barcelonában megvalósított alternatív közlekedési koncepciókat a német nagyvárosokban is. Ennek ellenére a konkrét intézkedések, mint például a környezetvédelmi zónák, fizetős parkolóhelyek és dugódíjak bevezetése, jelentős ellenállásba ütköznek: 52% ellenzi a benzin- vagy dízelüzemű járműveket kizáró zónák létrehozását, 54% a több fizetős parkolóhelyet, és 56% a dugódíj bevezetését.

A személygépkocsi továbbra is domináns közlekedési mód marad, a válaszadók több mint kétharmada használja azt mindennap, és csak egyharmaduk tudja elképzelni, hogy más közlekedési módra váltson. Az elektromobilitás terén is szkepticizmus uralkodik, a magas beszerzési költségek és a hatótávolság miatti aggodalmak miatt, annak ellenére, hogy az elektromos autók környezetvédelmi előnyeit a Szövetségi Környezetvédelmi Ügynökség elismeri.

A megkérdezettek több mint fele ellenezte azt a tervezett uniós rendeletet, amely 2035-től nem engedélyezné a fosszilis üzemanyaggal működő új autók használatát. A felmérést az Ipsos végezte a TÜV megbízásából 2023 március 14. és április 3. között, mintegy 2500 ember megkérdezésével.