Miért érdemes régebbi használt autót választani?

A használtautó-piac még nem tért teljesen magához, a régi autók átlagára 2023-ban rendkívül magas volt, és egyelőre idén sem látszik érezhető enyhülés.

A korosabb, többet futott használtautókra elég kicsi a kereslet, pedig jó okok szólnak amellett, hogy egy sokat látott autó is bírhatja még pár évig. Míg az eladók jól járhatnak, a vevők számára ez a helyzet kicsit sem előnyös, ezért kreatív megoldásra lehet szükség, ha mindenképp autót vesznek. Az idősebb, már több mint tízéves, esetenként több mint 200 000 kilométert futott használt járművek költséghatékony alternatívát jelentenek. De mennyire számít jó választásnak egy ilyen régi járgány?

Az 1960-as években egy autó átlagéletkora Németországban kevesebb mint négy év volt, 1990-ben ez az érték már 6,3 év volt, és 2023-ban a német utakon közlekedő autók átlagéletkora először lépte át a tízéves határt. Az autók egyre megbízhatóbbá és tartósabbá váltak, különösen a 2000-es évek eleje óta. Kevésbé rozsdásodnak, és a szerviz-statisztikák szerint ma már kevesebb mint két meghibásodás jut ezer autóra, szemben az 1980-as évek eleji 20 körüli értékkel. A járművek biztonságosabbá váltak, már a 2000-es években az olyan modelleket, mint az Opel Astra H, a Volkswagen Passat B6, a Volkswagen Golf IV, alapfelszereltségként ABS-szel és ESP-vel látták el, ami ma is megfelelő szintű biztonságot garantál.

Az előbb említett modellek azonban már több mint tíz éve vannak forgalomban, ezért a kilométerórán ijesztő számok lehetnek. A 100 ezer kilométer inkább a minimum, egyes autók 200 ezernél több kilométert is mutathatnak. Amennyiben a kiszemelt kocsi régi, de feltűnően kevés kilométer van benne, ne dőljön be a sebességmérő-trükközésnek. Egy hosszú utakra szánt autó, amelyet reggel elindítanak, és utána öt órán keresztül egyfolytában optimális üzemi hőmérsékleten fut, összességében egészségesebb lehet, mint például az a családi autó, amely csak három kilométert tett meg a pékségig vagy az óvodáig, és ezért az üzemi hőmérsékletet el sem érte a rendszer.

A kopó alkatrészek, például a tengelykapcsoló, a lengéscsillapítók vagy a tengelycsuklók idővel természetesen javításra szorulnak. A rozsda már nem jelent akkora problémát, mint ezelőtt 10-15 évvel. A tengelycsuklók modelltől függően előbb-utóbb elöregednek, és ha elhasználódtak, ki kell cserélni. A lengéscsillapítók élettartama sem korlátlan, és a rugók eltörhetnek. Az elektronikus vezérlőegységekkel már a 15 éves autókban is találkozhatunk, a rendszer meghibásodása viszont nem biztos, hogy totálkárt jelent. A kuplung élettartama lejárhat, és amikor nagyon későn kapcsol egyik sebességből a másikba, vagy elinduláskor "ránt", akkor jött el a szerviz ideje.

A sokat futott, idősebb autók rossz híre gyakran megalapozatlan. Semmiképpen ne hagyja magát elriasztani a használtautó-piac ezen szegmensétől, hanem inkább nézze meg közelebbről a jármű általános állapotát és korábbi felhasználási célját. A tulajdonosoknak nem szabad pánikba esni csak azért, mert az autójuk elérte azt a bizonyos életkort vagy kilométer számot. Ha a jármű eddig jól működött, nincs oka arra, hogy ne használja továbbra is. A kiszemelt jármű állapotának felmérését érdemes szakemberre bízni. A meghamisított sebességmérő-állás rizikófaktor lehet, de akkor is gyanakodhat, ha hiányzanak az autó dokumentumai. Nem ért a kocsikhoz? Mindenképp vigyen magával valakit, akinek van tapasztalata, esetleg szakértelme a területen.