Új módszerrel szankcionálhatja a YouTube a reklámblokkolókat

A YouTube újabb lépéseket tesz a reklámblokkolók használata ellen, és most egy új jelenség került elő, amely a videók azonnali végére ugrását okozza a bővítményt használóknál.

A Google már hosszú hónapok óta különféle módszerekkel próbálja korlátozni a reklámblokkolók használatát a YouTube-on. Ez részben érthető, tekintettel arra, hogy a platform bevételei jelentős részben a reklámokból származnak, amelyekből a tartalomgyártókat is finanszírozzák, illetve a prémium előfizetésekből is szereznek jövedelmet.

A YouTube többféle megközelítést alkalmaz a reklámblokkolók használatának visszaszorítására. Egyik gyakori módszer, hogy a felhasználók csak három videót nézhetnek meg reklámok nélkül, utána már nem, és a korlátozások a mobilos felhasználókat is érintik.

A 9to5Google cikkéből kiderül, hogy most egy új hiba, vagy jelenség kapcsolódik a reklámblokkolókhoz: sokan tapasztalják, hogy a videók indításakor azok azonnal a végére ugranak. Ha a felhasználó visszaugrik a videó elejére, a probléma megismétlődik.

Egy Reddit-felhasználó által bemutatott eset alapján még nincs hivatalos megerősítés arról, hogy a jelenség szándékos-e, és hogy kizárólag a reklámblokkolót használókat érinti-e. Lehet, hogy maga a reklámblokkoló okozza a hibát, ami nem előzmény nélküli.

A YouTube még nem reagált hivatalosan az ügyre, de ha valaki tapasztalja a hibát, érdemes lehet kikapcsolni a reklámblokkolót, és úgy megpróbálni a videók lejátszását. A Google egyéb szolgáltatásai is hasonló kihívásokkal néznek szembe, mint például az AI Overview, amely néha vicces, máskor megdöbbentő és veszélyes válaszokat adott a felhasználók kérdéseire. A Google egy évnyi tesztelés után tette elérhetővé ezt a funkciót, amely az internetes kereső és a mesterséges intelligencia egyesítése, de korlátozásokat vezetett be, miután a rendszer olyan válaszokat adott, mint például ragasztó használata pizzán. A Google keresőért felelős részleg vezetője, Liz Reid elismerte, hogy a rendszer néhány „furcsa, pontatlan és nem túl hasznos” választ adott, és a mesterséges intelligenciát úgy módosították, hogy jobban felismerje a humoros, szatirikus tartalmakat, valamint letiltották az MI által generált válaszok megjelenítését bizonyos egészségügyi kérdésekkel kapcsolatban.

A digitális tartalmak hanyatlása nem csak a YouTube-on érzékelhető, hanem az egész weben. A Pew Research Center kutatása szerint a 2013-ban még létező honlapok 38 százaléka már nem hozzáférhető, és a 2013 és 2023 között bármikor létező weboldalak negyede is nyomtalanul eltűnt. Ez a jelenség, amit "digitális hanyatlásnak" neveznek, azt jelenti, hogy az egykoron létező oldalakra mutató hivatkozások ma már egyszerűen nem működnek. Magyarországon is tapasztalható ez a tendencia, például a zoom.hu és a vs.hu, valamint a Heti Válasz digitális felülete, a Valasz.hu archívuma is elérhetetlenné vált.

A közösségi médiában is megfigyelhető a tartalmak gyors eltűnése, a Mashable összegzése szerint az X-en (a néhai Twitteren) közzétett posztok egyötöde néhány hónap után elérhetetlenné válik, ami akkor válik nyilvánvalóvá, amikor egy cikkbe ágyazott poszt helyén csak egy hibaüzenet jelenik meg. A digitális forrásokra támaszkodó tudományos publikációk esetében is problémát jelent, ha a forrásjegyzék zöme már nem tölt be.