A Lidl tovább erősödik Magyarországon, a Tesco viszont csökkenő forgalmat könyvelhet el

A magas árak hatására a magyar vásárlók egyre inkább a diszkontok felé fordulnak, amelynek köszönhetően a Lidl tovább növelte piaci részesedését és megőrizte vezető pozícióját a hazai kereskedelemben.

A Trade magazin legfrissebb toplistája alapján a Lidl 1413,3 milliárd forintos bruttó forgalmat ért el, ami a 15 legnagyobb forgalmat bonyolító FMCG kiskereskedelmi lánc összforgalmának majdnem 18 százalékát teszi ki, szemben a tavalyi 17,2 százalékkal. Az inflációs időszakban a vásárlók a diszkontokat részesítették előnyben, a Lidl forgalma több mint 18,4 százalékkal nőtt, meghaladva az infláció 17,6 százalékos mértékét.

A diszkontok, mint az Aldi és a Penny, jelentős forgalomnövekedést értek el, míg a nagyobb élelmiszerláncok közül a Spar és az Auchan tudta csak megközelíteni ezt a növekedést. A Tesco esetében azonban nem nőtt, hanem csökkent a forgalom, 883,3 milliárd forintról 880 milliárd forintra, változatlan boltszám mellett.

Az Auchan a legnagyobb egy boltra jutó átlagos forgalmat produkálta, míg a Lidl és a Tesco ezen a területen elmaradnak tőle. A Lidl azonban kiemelkedik a dolgozói hatékonyság terén, ahol az egy dolgozóra jutó forgalom tekintetében jelentős előnnyel rendelkezik a többi diszkontlánccal szemben.

A kisebb hazai láncok, mint a Coop és a CBA, forgalma is nőtt, annak ellenére, hogy a Coop boltjainak száma csökkent, a CBA-é pedig növekedett. A Reál boltjainak száma szintén csökkent, és a forgalom csak csekély mértékben tudott növekedni.

A kiskereskedelmi adó tekintetében a Lidl fizette a legtöbbet az államkasszának, 44,2 milliárd forintot, míg a Spar és a Tesco követi őt a listán. A Spar és az Aldi veszteséges lett a különadó miatt, míg a Penny és az Auchan nyereséges maradt az adózás után is.

A legnagyobb FMCG kiskereskedelmi láncok rangsora 2023-ban: 1. Lidl (1413,3) 2. Spar (1060,3) 3. Tesco (880) 4. Coop (830) 5. CBA (704) 6. Aldi (605) 7. Penny (593,5) 8. Auchan (536,8) 9. Reál (472,6) 10. DM (208,6) 11. Rossmann (172,5) 12. Kerekes (Privát) (144,6) 13. Napcsillag (Ecofamily) (125,4) 14. Müller (103,2) 15. Dél-100 (40,7)

Forrás: Trade Magazin