Az önkormányzatok új jogosítványai a tehergépjárművek szabályozásában
Az önkormányzatok számára jelentős jogosítványokat biztosítana egy új törvényjavaslat, amennyiben azt a Parlament elfogadja, lehetővé téve számukra a tehergépjárművek forgalmának szigorúbb szabályozását.
Magyarország önkormányzatai jelenleg is alkalmaznak helyi szabályozást a tehergépjárművek forgalmának korlátozására, de a törvényjavaslat értelmében további jelentős jogköröket kapnának. E jogkörök közé tartozna az egyedi behajtási engedélyek kiadása és díjfizetés elrendelése is. A gyakorlatban ez azt jelentené, hogy a települési önkormányzatok, Budapesten pedig a fővárosi önkormányzat, feltételekhez köthetnék a járművek zónahasználatát.
Az önkormányzatok meghatározhatnák a forgalomszabályozott övezeteket, ahol a megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó járművek közlekedése korlátozott lenne. Az intézkedés indoklásaként a természet és az épített környezet, valamint az érintett lakosság védelmét kell felhozni. A zónahasználatért díjat, annak elmulasztása esetén pótdíjat szabhatnak ki.
A zónakijelölés számára meghatározott korlátok:
- Budapesten legfeljebb tíz zóna,
- megyei jogú városokban legfeljebb öt,
- 10 000 lakos feletti településeken legfeljebb kettő,
- 10 000 lakos alattiakon pedig egy zóna jelölhető ki.
A hozzájárulás kiadása megtagadható, ha a közút állapota nem teszi lehetővé a nehéz járművek közlekedését. Mentességet élveznek a megkülönböztető jelzésre jogosult járművek, a Magyar Honvédség és egyéb szervezetek járművei.
A törvényjavaslat szerint a zónahasználati díjból és pótdíjból származó bevételt kizárólag a zónahasználati rendszer működtetésére, valamint a helyi közlekedési infrastruktúra és közösségi közlekedés fejlesztésére lehet felhasználni.
Az LMP-s képviselők szerint a díjfizetés szabályozó szerepet tölt be, segítve a teherautós áruszállítás hatékonyabbá tételét. A Kúria és az önkormányzatok között jogértelmezési különbség alakult ki, és a Kúria eddig 17 településen semmisítette meg a vonatkozó helyi rendelkezéseket. Ez az élelmiszerláncok áruellátását és az építőanyag szállítását is érinti.