Százmilliós károk a tömegközlekedési eszközökön

Évente több mint 100 millió forint kárt okoznak a rongálók a MÁV-VOLÁN-csoport járműveiben, ami komoly problémát jelent a közlekedésben. A vonatok, buszok és HÉV-szerelvények megrongálása nemcsak az utasok kényelmét rontja, hanem fennakadásokhoz is vezethet, mivel a sérült járműveket javításig ki kell vonni a forgalomból.

A MÁV-VOLÁN-csoport vasárnapi közleményében tájékoztatta az utazóközönséget, hogy a járművek rongálása és a lopások jelentős anyagi károkat okoznak. A cég a rendőrséggel közösen dolgozik az elkövetők elfogásán, és a fedélzeti kamerák felvételei nagy segítséget nyújtanak ebben.

A vonatok a leginkább érintettek, 2023-ban 157 lopás és rongálás érkezett jelzés, 83 millió forintos kárral. Idén az első negyedévben már több mint 30 lopásról van tudomása a vasúttársaságnak, az okozott kárérték 17 millió forint felett van, továbbá a bejelentett rongálások száma is 20 felett jár, ami több mint 3,6 millió forint kárt jelent. A vezetékek eltulajdonítása jelenti a legnagyobb gondot, annak ellenére, hogy a MÁV szerint „az elvitt vezetékek csekély összeget érnek az elkövető számára”. A graffitis rongálások 12 millió forintos költséggel és több mint 2500 négyzetméternyi felület tisztításával járnak. Idén az első negyedévben már 70 esetről kapott jelzést a vasúttársaság és 6 millió forint feletti a kár, csaknem 800 négyzetméternyi külső graffitit távolítottak el. A rekorder graffitis 17 vasúti kocsiban okozott kárt, és a MÁV közel 2,4 millió forint helyreállítási költséget próbál behajtani rajta, az eljárás még folyamatban van.

A HÉV hálózatán, különösen a H7-es, csepeli vonalon, szintén jelentős károkat okoznak a rongálások. Jellemzően az ablakokat rongálják meg, karcolják össze vagy törik be, de az utastérben a paravánok sérülése és a jegykezelő készülékek leszerelése is gyakran előfordul. A legnagyobb szándékos kárt a HÉV-szerelvényeknél is a külső vagy belső felületeken elhelyezett graffitik okozzák.

A Volánbuszoknál az ülések rongálása a leggyakoribb, hetente öt-hat alkalommal is előfordulnak ilyen esetek, az ülések újrakárpitozása pedig évente 13-14 millió forintba kerül. Az ülések mellett az USB-csatlakozókba nyomkodott rágógumik és egyéb rongálások is jelentős költségeket jelentenek. Egyes esetekben az autóbuszon kialakult szóváltás vagy fizikai atrocitás részeként rongálják meg járműveket. Idén már előfordult, hogy ittas személy hirtelen felindulásból ütni kezdte az első ajtó üvegét, máskor két utas dulakodás közben betörte a hátsó ajtó üvegét, de előfordult, hogy minden előzmény nélkül téglát dobtak az autóbusz szélvédőjének. Az is előfordult, hogy üzemanyagot próbáltak lopni, megrongálták az üzemanyag-betöltő ajtaját, vagy a tartály zárját feszítették fel.

A MÁV-VOLÁN-csoport arra kéri az utasokat, hogy figyeljenek oda környezetükre, mert a rongálások az anyagi kár mellett rontják az utazási élményt, és fennakadásokat okozhatnak a közlekedésben.