Új trend a boltokban: Lézerrel tetovált gyümölcsök

Az áruházak hulladékcsökkentési törekvései új szintre lépnek, hiszen a műanyag vonalkód matricák helyett lézerrel tetovált címkéket tesztelnek az avokádókon. A The Guardian szerint ez az eljárás jelentősen hozzájárulhat a környezetterhelés csökkentéséhez.

A Tesco, az Egyesült Királyság egyik vezető kiskereskedelmi láncolata, a Westphalia gyümölcsszállító céggel karöltve végez kísérleteket az új technológiával. Jelenleg az extra nagy avokádókra alkalmazzák a lézeres címkézést, amelynek köszönhetően évente akár egymillióval kevesebb műanyag matricát kellene felhasználniuk.

A lézeres technológia lényege, hogy a számítógép által vezérelt lézerek eltávolítanak egy vékony réteget az avokádó héjából, majd gyorsan, kevesebb mint egy másodperc alatt belegravírozzák a kívánt információt. Egyelőre a gyümölcs méretére vagy fajtájára vonatkozó adatok kerülnek így rögzítésre.

A tesztelés Délkelet-Anglia 270 Tesco áruházában zajlik. Amennyiben a vásárlói visszajelzések pozitívak lesznek, a cég tervei szerint az összes áruházukban bevezetik ezt a módszert. Emellett a Tesco a műanyag tálcák helyett újrahasznosítható kartonra való átállást is teszteli, amely évente akár 20 millió darab műanyagot takaríthat meg.

Az avokádók eladásai 15%-kal nőttek az előző évhez képest a Tesco-nál, annak ellenére, hogy a gyümölcs szénlábnyoma és a termesztési gyakorlatok etikai kérdései miatt aggályok merültek fel.

A Tesco nem az első, aki a lézerrel tetovált címkéket próbálja ki avokádókon. A Marks & Spencer már 2017-ben hasonló kísérletet hajtott végre egy Kentben található beszállítóval, a Mackkel. Korábban pedig narancsokon alkalmazták ezt az eljárást, a spanyol Laser Food vállalat pedig többféle gyümölcsön, a kókusztól az almáig, tesztelte a technológiát.