A gazdaság helyzete rosszabb lehet, mint várták

Hiába állnak közel csúcsaikhoz a vezető amerikai részvényindexek, egyes szektorok gyengélkedése komoly problémákat jelezhet. A Dow Jones szállítási index lemaradása például aggodalomra adhat okot.

A vezető amerikai részvényindexek, mint az S&P 500, a héten kissé korrigáltak, több mint 2 százalékkal csökkentek a május eleji csúcshoz képest, ami részben az emelkedő kötvényhozamok miatt kialakult befektetői aggodalomnak tudható be. Az S&P 500-as index még mindig 9 százalékkal magasabban áll az év elejénél, és a Dow Jones Industrial Average (DJIA) is 1 százalékos nyereséget mutat.

Azonban a Dow Jones Transportation (DJT) index, amely a közlekedési és szállítmányozási cégek részvényeit foglalja össze, 5 százalékos mínuszban van, ami Charles Dow, a The Wall Street Journal egykori főszerkesztője által kifejlesztett elmélet szerint rossz előjel lehet. Dow elmélete szerint, ha az ipari átlag emelkedik, de a szállítási index nem követi, az arra utalhat, hogy a cégek inkább raktárra termelnek, ami hosszú távon fenntarthatatlan.

A Reuters összefoglalója szerint a DJT index nem csak idén gyenge, hanem még mindig 12 százalékkal elmarad a 2021-ben beállított csúcstól. Chuck Carlson, a Horizon Investment Services vezérigazgatója szerint az index a jövő gazdasági tevékenységének barométere lehet, és jelenlegi állása lassulást jelezhet, bár egy recesszió még nem fenyeget.

Az amerikai gazdaság első negyedéves növekedési üteme csupán 1,3 százalékos volt, ami jelentős visszaesés az előző negyedév 3,4 százalékához képest. A GDP adatok szerkezete is megerősíti a DJT index által sugallt képet: az amerikai ipar készletre termel.

A június 7-én érkező munkaerőpiaci adatok fontosak lesznek az amerikai gazdaság állapotának megítélésében. Márciusban még 315 ezer fővel növekedett a nem mezőgazdaságban alkalmazottak száma, áprilisban azonban ez a szám 175 ezerre csökkent, és a várakozások szerint júniusban 185 ezer lehet.

A kis és közepes vállalatok részvényeit tömörítő indexek sem tudnak lépést tartani a nagyobb mutatókkal, ami a gazdaságon belüli divergenciára utal. Az S&P 500-as indexet jelentősen befolyásoló technológiai óriásvállalatok ugyan jól teljesítenek, de ez a siker nem terjed át a kisebb cégekre, amelyeket erősebben érint a Fed szigorú kamatpolitikája.

Néhányan úgy vélik, hogy a kisebb szektorindexek lemaradása nem feltétlenül jelent komoly problémát, mivel vannak kiemelkedően teljesítő gazdasági ágazatok, mint például a félvezetőgyártók, amelyeket az Nvidia részvényei iránti kereslet növekedése hajt. A Philadelphia SE félvezető index 20 százalékot emelkedett az év eleje óta.

Az optimisták szerint a Dow-indexek gyengesége ma már nem jelentős, mivel az amerikai gazdaság szerkezete jelentősen átalakult, és a Dow-indexek már nem feltétlenül tükrözik a gazdaság valós állapotát. Azonban a DJT index gyengesége, valamint a legrosszabbul teljesítő részvények, mint az Avis-Budget, a J.B. Hunt Transport és az American Airlines, valamint a UPS és a FedEx részvényeinek csökkenése, mind elgondolkoztató jelek lehetnek.