Lendületben a kecskeméti Mercedes-gyár

Az elmúlt évek során a kecskeméti Mercedes-gyár egyre több autót gyártott, és bár a tavalyi 174 ezres produkció nem jelentett új rekordot, a bevétel és a profit mégis korábban soha nem látott magasságokba szökött.

A kecskeméti gyárban 2021-es mélypont után évről évre növekedett az autógyártás volumene, de a tavalyi 174 ezer darabos szám még mindig elmarad a 2017-es csúcsév 198 ezer darabos rekordjától. A gyárban jelenleg többek között a CLA Coupé, CLA Shooting Brake, az A-osztály, Mercedes-AMG Performance modellek és hibrid változataik, valamint a tisztán elektromos EQB készül. A vállalatnál 2022-ben még 4543-an dolgoztak, míg tavaly már csak 4477-en, ebből 3281 fizikai, 1196 szellemi munkavállaló volt.

A termékmix változása és az infláció hatására a bevételek rekordszintre emelkedtek. A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary árbevétele közel 28 százalékkal, 3,97 milliárd euróról 5,08 milliárd euróra (~1941 milliárd forint) nőtt 2023-ban. A belföldi értékesítésből származó bevétel mindössze 11,8 millió euró volt, az exportbevétel aránya pedig 99,8 százalékot tett ki.

A költségek azonban még a bevételeknél is nagyobb mértékben nőttek. Az anyagjellegű ráfordítások 30 százalékkal, 3,6 milliárd euróról 4,7 milliárd euróra emelkedtek, a személyi költségek pedig 31 százalékkal 144 millió euróra nőttek. A bérekre összesen 121 millió eurót fizettek ki.

A dolgozókra jutó bérköltség és egyéb kifizetések alapján számolva, egy munkavállalóra átlagosan éves szinten 10,85 millió forint, havi szinten 904 ezer forint jutott, ami az új adatok alapján 865 ezer forintos havi átlagbérre módosult.

A növekvő költségek ellenére a vállalat üzemi eredménye 13 százalékkal, 98,4 millió euróra csökkent. A munkatársak 40,6 millió euró személyi jövedelemadót és egyéb közterhet fizettek, míg a vállalat 37,7 millió euró adót és járulékot fizetett a magyar államnak és Kecskemétnek.

Az adózott eredmény a csökkenő üzemi eredmény ellenére 4 százalékkal, 91,9 millió euróról 95,7 millió euróra (~36,6 milliárd forint) emelkedett, amit a pénzügyi műveletek pozitív hatása magyaráz. Ez a profit rekordot jelent: az eddigi csúcs a 2019-es 95,56 millió euró volt.

A 2023-as eredmény után a cég nem fizet osztalékot az anyavállalatnak, a profit teljes összege eredménytartalékba kerül. A menedzsment szerint a prémium és luxusautók piaca, az elektromos járművek térnyerése és a márka termékei stabil alapot nyújtanak a jövőbeli nyereséges növekedéshez. Ez a stratégia hasonlatos ahhoz, amit a győri Audi is alkalmazott, ahol szintén az eredménytartalékba helyezték a profitot, annak ellenére, hogy ott a bérek jelentős emelését követően is nőtt a nyereség.