A legnagyobb magyar webshopok rangsora

A GKID kutató- és tanácsadócég a Mastercard közreműködésével négy különböző tematikus rangsort állított össze a magyar online kereskedelmi piac legnagyobb szereplőiről.

A GKID 2015 óta készít nyilvános rangsorokat a magyar online kereskedelmi piac legnagyobb forgalmat generáló szereplőiről. Idén a TOP15 legnagyobb forgalmú e-kereskedő mellett elkészült az élelmiszerek és háztartási cikkek online értékesítésével foglalkozó TOP10-es FMCG lista, valamint a legalább bruttó 5 milliárdos online kiskereskedelmi forgalmat elérő, 100%-ban magyar tulajdonú kereskedők rangsora is. Emellett egy negyedik, ismertségi rangsort is bevezettek, amely a legismertebb spontán márkaismertséggel rendelkező 15 internetes kereskedőt sorakoztatja fel.

A 2023-as online kiskereskedelmi forgalom alapján készült TOP15 mezőnyében több helycsere történt, mint korábban, ami a piaci környezet turbulenciáját és bonyolultságát tükrözi. Az eTOPLISTA élén azonban továbbra is az eMAG áll, míg a második helyen az Alza.hu található. A két webáruház közötti távolság csökkent, így a korábban az eMAG által dominált piac mostanra kétpólusúvá vált. A dobogó harmadik fokára a Kifli lépett előre, amely 2 helyet javítva érte el ezt a pozíciót, míg a MediaMarkt helyére a Temu került az ismertség tekintetében.

A TOP15-ből 6 webáruház forgalma csökkent, 9 pedig növekedést mutatott, közülük 5-en az éves átlag infláció feletti mértékben. Összesített forgalmuk azonban 4 százalékkal csökkent. A legnagyobb növekedést a TOP15-ben a Pepita érte el, a teljes mezőnyön belül pedig a Wolt volt a legdinamikusabban fejlődő cég.

Az FMCG TOP10 mezőnye változatlan maradt, összesített forgalmuk 25 százalékkal nőtt. A magyar tulajdonú kereskedők mezőnye szintén nem mutatott változást, itt az összesített forgalom 1 százalékkal emelkedett. A 13 magyar e-kereskedőhöz, amelynek már korábban is 5 milliárd forint fölött volt a forgalma, tavaly egyetlen újabb cég sem tudott csatlakozni az ötmilliárdos körbe, és az összesített forgalmuk is csupán egyetlen százalékkal nőtt.

Az ismertségi rangsorban az eMAG és az Alza.hu vezet, a harmadik helyen a Kifli áll, míg a negyedik helyet a TEMU foglalja el. A nemzetközi divat kereskedők és a kínai piacterek dominálnak ebben a kategóriában. A rangsorban szereplő cégek közül háromnak van saját piactere: az eMAG, a Pepita és a Decathlon. Öt vállalat rendelkezik előfizetéses hűségprogrammal: az eMAG, az Alza, a Kifli, a Wolt és a Foodora. A kínai boltok, mint a Temu, a Shein és az Aliexpress is megjelentek és előretörnek az ismertség terén, bár a forgalmi listán még nem kerültek az élre.

A Mastercard a kiberbiztonság területén is jelentős fejlesztéseket hajtott végre, bejelentette, hogy generatív mesterséges intelligencia segítségével duplázza meg a potenciálisan veszélyeztetett kártyák felderítésének sebességét. Az új technológia révén a tranzakciós adatokat minden korábban elképzelhető sebességnél gyorsabban dolgozza fel több millió kereskedőnél, és új, összetett csalási mintákra figyelmeztet, amelyek segítségével a jövőbeni tranzakciókat is megvédeni tudják az újonnan megjelenő fenyegetésekkel szemben.