A Fidesz rejtett ereje és a választási mozgósítás

A június 9-i európai parlamenti választásokon a Fidesz társadalmi támogatottságának mértéke lesz a középpontban. A párt hatalmi felépítménye és intézményi beágyazottsága révén képes kiugró választási eredmények elérésére. A mozgósítás jelentősége az EP-választásokon kiemelkedő, ahol a részvételi arányok alacsonyabbak, mint az országgyűlési választásokon.

A Fidesz a korábbi európai parlamenti választásokon jobb eredményeket ért el, mint az azt megelőző országgyűlési választásokon. 2014-ben és 2019-ben is jelentős mértékben tudták növelni a támogatottságukat, különösen a kisebb településeken. A 2024-es választásokon az önkormányzati választásokkal egy időben tartandó EP-választásokon a Fidesz EP-listás eredményeit a legkisebb lélekszámú falvak lakóinak magas részvételi hajlandósága is növelheti.

Orbán Viktor miniszterelnök a választási kampány során hangsúlyozta, hogy a Fidesz számára a saját szavazók mozgósítása a legfontosabb. A párt rendelkezik azokkal az adatokkal, amelyek alapján személyesen kereshetik fel a választóikat, és ezt a munkát a kampány során is végzik.

A Kubatov-lista fontossága

A Fidesz már 2004 óta épít egy támogatói adatbázist, amelynek segítségével név szerint ismerik az egyes állampolgárok pártkötődését. Az adatbázis frissítése során a korábbi aláíróakciókban részt vevőket keresik fel, és információkat gyűjtenek a háztartásban élők párthovatartozásáról is. A választások napján azokat a szavazókat kell először felkeresni, akik szorosabban kötődnek a párthoz. A Fidesz adatbázisában a kötődés mértékét pontértékekkel jelölik, ahol a legelkötelezettebb magszavazók 10-es vagy annál magasabb pontértékekkel rendelkeznek.

A 2022-es kampányban a Fidesz a választókerületekben meghatározott mozgósítási célkitűzéseket állított fel, és az elvárt szavazatszámok nagy részét sikerült elérniük. A pártközpont által elvárt szavazók összlétszámának több mint 60 százalékától sikerült előzetesen támogatást szerezni.

Gyanús napközbeni mozgósítások

A 2022-es kampányban a napközbeni részvételi adatok alapján azonosítottak olyan szavazóköröket, ahol szokatlanul nagy számú választó jelent meg rövid idő alatt. Ezek között voltak roma szegregátumok, szociális otthonok és szórványtelepülések. A Fidesz ezekben a szavazókörökben jelentős támogatottságot ért el, és a részvételi arányok alacsonyak voltak.

A Fidesz választói mozgósításban számos eszközt használ, és a kampány során is aktívan dolgoznak a választói adatbázis frissítésén. Azonban a motiváció és a választói reakciók változóak lehetnek, és a kampány során tapasztalt közöny is jelzi a kihívásokat. A Fidesz célja a 2019-es választásokon elért 1 millió 800 ezer választói támogatás növelése lehet a június 9-i választásokon.