Starbucks: Árharc a láthatáron Kínában

Kínában a Starbucks komoly versenyhelyzetbe került, mivel az olcsó kávézóláncok egyre nagyobb piaci részesedést szereznek, ami veszélyezteti a cég pozícióját a piacon.

A Starbucks számára jelentős a kockázat, mivel a befektetők nyomása alatt áll a gyengébb eladások miatt az Egyesült Államokban és Kínában, amelyek a cég két legnagyobb piacát jelentik. A seattle-i központú vállalat legnagyobb kihívója, a Luckin Coffee már 2023 óta vezeti a piacot az éves eladások alapján. Ennek ellenére a Starbucks vezetősége úgy véli, hogy nem szükséges árversenybe szállniuk.

Belinda Wong, a Starbucks kínai vezérigazgatója szerint a cég célja a magas színvonalú, nyereséges és fenntartható növekedés elérése. Elemzők azonban megfigyelték, hogy a Starbucks egyre több kedvezményes kupont kínál a saját miniprogramjain keresztül. A fogyasztók könnyebben hozzájuthatnak kedvenc kávéikhoz, mivel a vállalat 30 százalékos kedvezményeket és "egyet fizet-kettőt kap" kuponokat küld ki push üzenetekben.

A Starbucks nem nyilatkozott az akciókkal kapcsolatos politikájáról, és a Reuters sem tudta számszerűsíteni a kedvezményes kuponok használatának növekedését, de ezek a gyakorlatok korábban ritkán fordultak elő az amerikai kávégyártónál. A Starbucks második negyedéves eredményei szerint az azonos üzletekben a kínai eladások 11 százalékkal csökkentek, ami arra késztette a vállalatot, hogy mérsékelje az éves értékesítési előrejelzését.

Ezzel szemben a Luckin Coffee sikerének titka a jelentős kedvezmények és a gyors üzletbővítés. A Luckin már 18 590 új üzlettel rendelkezik Kínában, ami több mint kétszerese annak, amit a Starbucks tervez 2025-ig nyitni. A Luckin 2023-as bevétele elérte a 24,86 milliárd jüant (1219 milliárd forint), ami meghaladja a Starbucks 3,16 milliárd dolláros (1119 milliárd forint) éves forgalmát a kínai piacon.