A Škoda Transportation Group beszáll a Talgo felvásárlási versenybe

A Škoda Transportation Group szakmai befektetőként csatlakozik a CriteriaCaixa spanyol nemzeti pénzügyi csoport mellé a spanyol vonatgyártó, a Talgo felvásárlásáért folytatott harcban, amit a spanyol kormány is támogat – számolt be az El Economista.

A Škoda érdeklődése különösen figyelemre méltó annak fényében, hogy a Talgo iránt korábban a Mol-csoport és az állami Eximbank által támogatott MaVag (Magyar Vagon) Csoport is érdeklődött, de ajánlatukat nem fogadta kedvezően a spanyol kormány. A spanyol ellenérzés hátterében politikai okok állnak: a Sánchez-kormány nem rokonszenvez Orbán Viktor magyar miniszterelnökkel, és attól tart, hogy a magyar felvásárlási szándék mögött orosz befektetők vagy maga a magyar állam állhat.

A Škoda vezetői április végén Madridban tárgyaltak a spanyol Közlekedési Minisztérium vezetőivel, és a találkozó eredményeként a kormány jóváhagyta a cseh cég esetleges belépését a Talgo tulajdonosi körébe. A cseh menedzserek elkötelezték magukat, hogy befektetőikkel együtt megvizsgálják a felvásárlás lehetőségeit. A spanyol közlekedési miniszter, Óscar Puente május 20-án és 21-én Prágában járt, ahol részt vett egy vasutas fórumon, üzletemberekkel találkozott, valamint a cseh közlekedési miniszterrel is, ahol a spanyol vasútgyártás kapacitásaival és szakértelmével való együttműködés lehetőségét ajánlotta Csehország gyorsvasúti fejlesztéseiben.

A Talgo vállalat a gyorsvonatok és az Intercity vonatok tervezésében, gyártásában és karbantartásában piacvezető, tevékenységét több országban, köztük Spanyolországban, Németországban, Dániában, Szaúd-Arábiában, Egyiptomban és Kazahsztánban is kifejti. A cég fő részvényese a Trilantic magántőkealap, amely már egy ideje keresi a kivezetési lehetőségeket a Talgóból.

A Ganz-Mavag Europe Zrt., amely a magyar ajánlatot tette, két tulajdonossal rendelkezik: 45 százalékban a Corvinus Zrt. állami befektetőcég, és 55 százalékban a Ganz-Mavag Holding Kft. birtokolja, amely a Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő Zrt. teljes tulajdonában van. A mögöttük álló Solva II. Magántőkealap fő részvényese Törő Csaba, amelyet a Lead Ventures Alapkezelő Zrt. kezel, ez pedig a Mol Nyrt. tulajdonában álló Mol Vagyonkezelő Kft. tulajdona. A magyar konzorcium 619 millió eurós (kb. 240 milliárd forintos) ajánlatot tett a Talgo-ra, amelynek finanszírozását részben az állami tulajdonú Eximbank 134 milliárd forintos hiteléből tervezték. Azonban a spanyol kormány nyíltan hangoztatja, hogy nem akarja beengedni a MaVagot a Talgóba, mivel a Talgo nemzetstratégiai jelentőségű vállalatnak számít, és a külföldi bevásárláshoz kormányzati engedélyre van szükség.