A Gazdasági Versenyhivatal eljárást indított hat hazai influenszer ellen

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárásokat indított hat hazai influenszer, több hirdető cég és reklámügynökség ellen a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok feltételezett megsértése miatt. A GVH gyorselemzése rámutatott, hogy a hazai influenszerek gyakran nem jelölik megfelelően tartalmaik reklámjellegét, ami a fogyasztók és a piaci verseny szempontjából is problémás.

2023 novemberében a GVH online ellenőrzést hajtott végre, amely során 28 magyar véleményvezér reklámozási gyakorlatát vizsgálta meg a legnépszerűbb közösségi platformokon, mint az Instagram, YouTube, Facebook és TikTok. A felmérés során kiderült, hogy az influenszerek csupán 20 százaléka követi minden esetben a reklámjelleg feltüntetésére vonatkozó előírásokat, míg a többség (54 százalék) általában jelzi a promóciós tartalom tényét, de nem mindig, és mintegy 25 százalékuk soha vagy csak nagyon ritkán ad tájékoztatást a fizetett tartalmakról.

A GVH által indított eljárások Dancsó Pétert („Videómánia”), Forstner Csenge, Fördős Zoltánt („Fördős Zé”), Halmi Bencét, Kása Rolandot („Rolix”) és Strenner Antalt („Whisper Ton”) érintik. A hatóság azt észlelte, hogy a véleményvezérek közösségi platformjain megjelenő tartalmakért valószínűsíthetően ellenszolgáltatást kaptak a reklámozó vállalkozásoktól, azonban ez a tény nem volt egyértelműen felismerhető a fogyasztók számára.

A GVH az influenszerek mellett a reklámügynökségeket és a leggyakrabban hirdető, legnagyobb árbevételű cégeket is bevonta a vizsgálatba, mivel ezek a vállalkozások valószínűsíthetően közreműködtek a jogsértő gyakorlatokban. Fontos megjegyezni, hogy az eljárások megindítása önmagában nem jelenti a jogsértés tényét, hanem a felelősség és a tények tisztázására szolgál. Az eljárások lefolytatására rendelkezésre álló időtartam alapesetben három hónap, amely szükség esetén kétszer, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.

A versenyhatóság az elmúlt években több olyan ügyet is lezárt, amelyekben érintettek voltak influenszerügynökségek, illetve egyéni vállalkozó véleményvezérek is. Burkolt reklámozás miatt kapott bírságot Berki Renáta, és egy fogfehérítő forgalmazója, valamint a Bongó nevű, gyerekeknek szóló játék üzemeltetője is. Kiderült továbbá, hogy egy sportfogadás-tanácsadó oldal, valamint egy fogyasztószer-kereskedő is influenszerek közreműködésével tévesztette meg a fogyasztókat.

A tartalmak közzétevőinek többek között jól észlelhetően, hangsúlyosan, szembetűnően, egyszerűen, egyértelműen és közérthetően szükséges feltüntetniük, hogy a közzétett tartalomért ellenszolgáltatásban részesültek. Ezt megtehetik a platform által felajánlott címkézési lehetőséggel vagy (címkézés helyett) a szöveges leírásban, a szöveg elején feltüntetett magyar nyelvű utalással. Fontos, hogy ezen szabályok alkalmazandók abban az esetben is, ha a véleményvezér az egyes megjelenésekben saját vállalkozását, saját termékeit vagy szolgáltatásait népszerűsíti.

A GVH edukatív módszerekkel is igyekszik felhívni a figyelmet a reklámjelleg feltüntetésének elmulasztásának jogkövetkezményeire.

Szemünk előtt zajlik az influenszerek kulturális forradalma. Olvassa el elemzésünket arról, hogyan léptek elő a virtuális térből az utcára az influenszerek, youtuberek 2024 elején, hogyan nőtte ki magát az interneten kommunikálók tábora netes véleményvezérré.