Cannes-i fesztivál: Transznemű drogkartell vezér és a filmrendezői álmok búcsúja

A cannes-i filmfesztivál színes palettáján idén két különleges alkotás is helyet kapott: Jacques Audiard új musicalje, az Emilia Pérez, valamint Leos Carax esszéfilmje, a C’est pas moi. Mindkét film egyedi hangvételével és témájával tűnik ki a fesztivál kínálatából.

A fesztiválra látogatók gyakran találkozhatnak olyan filmekkel, amelyek különösen Cannes-ban érvényesülnek. Ilyen Jacques Audiard Emilia Pérez című alkotása is, amelyben Zoe Saldaña egy megcsömörlött mexikóvárosi ügyvédet alakít, aki egy transznemű drogkartell vezér nemátalakító műtétjének megszervezésére kap megbízást. A film a zenének is fontos szerepet szán, hiszen már az elején éneklésbe kezd a főszereplő, és a történet során a musical műfaja segítségével fejezi ki a rejtett vágyakat és a szélsőséges élethelyzeteket. Audiard korábbi filmjeiben, mint a Rozsda és csont, a Halálos szívdobbanás és A prófétá, már bizonyította melodrámai érzékét, és az Emilia Pérez is ezt a vonalat erősíti tovább.

A film másik főszereplője, a címbeli Emilia Pérez, aki a kartellfőnök női alteregója, lehetőséget kap arra, hogy jóvátegye korábbi bűntetteit. A forgatókönyvet Audiard Thomas Bidegainnel és Léa Mysiusszel közösen írta, és a történet végére a karakterek és a fordulatok természetessé válnak a néző számára.

Audiard filmje mellett Leos Carax C’est pas moi című alkotása is bemutatásra került, amely egy negyvenperces esszéfilm formájában tárja elénk a rendező személyes emlékeit és a hajdani filmrendezői ideálokra való emlékezést. A film búcsút int a huszadik századnak, és Carax sajátos humorával és öniróniájával oldja meg az elégikus hangulatot. A rendező korábbi munkái, mint a Rossz vér, A Pont-Neuf szerelmesei és a Holy Motors, már bizonyították egyedi stílusát, és az új filmjében is folytatja ezt a hagyományt, miközben Jean-Luc Godard munkásságára is utal.

Mindkét film a cannes-i fesztivál különleges atmoszférájában találhatja meg a helyét, és a közönség számára egyaránt kínál szokatlan élményt és mélyebb gondolatokat a művészet és az emberi lélek rejtelmeiről.