Mercedes alkatrészhiány: hónapokig tartó várakozás

János alig hároméves, garanciális Mercedes A180 limuzinját tavaly decemberben törte össze egy figyelmetlen autós Kecskeméten, de a gyár még mindig nem tudott új lökhárítót adni a javításhoz. A sérült járművet a Hovány szervizbe szállították, ahol azóta is várakozik az alkatrészre, amelynek beszerzése közel öt hónapja húzódik.

A Hovány szervizben már az átvételkor figyelmeztették Jánost, hogy a javítás körülbelül két hónapot vesz igénybe, amit a biztosítási ügyintézéssel és az ünnepekhez közeli munkaszüneti napokkal indokoltak. Az autógyárak azonban a gyártáshoz és az utólagos javításokhoz szükséges alkatrészeket külön kezelik, így nem feltétlenül könnyebb alkatrészt szerezni még abban az esetben sem, ha az adott típust helyben gyártják.

János csupán három munkanapra kapott ingyenes csereautót, mivel az importőr szerint nem a cég hibájából késik a javítás. A szerviz február közepén tájékoztatta, hogy még mindig alkatrészekre várnak, az importőr pedig március végére vagy április elejére ígérte a szállítást. Május elejéig azonban semmilyen alkatrész nem érkezett, és a javítás kezdete is bizonytalan. A Hovány azonban május 9-én ígéretet tett egy csereautó biztosítására a további várakozás idejére.

A garancia meghosszabbításával kapcsolatban János nem kapott megnyugtató választ, a márkaszerviz szerint nem volt még példa arra, hogy alkatrészbeszerzési nehézségek miatt hosszabbítsák meg egy autó garanciáját.

Balázs esete hasonló problémákat tárt fel, aki egy parkolási manőver során törte össze Mercedes CLS 450 4Matic típusú autóját. Neki is hónapokat kellett várnia a javításra, mivel a Hovány márkaszerviz, az importőr és a márka központja sem tudta beszerezni a szükséges hűtőtartó konzolt. Végül a javítás mégis megtörtént, de Balázs most az importőrtől szeretné megtéríttetni a várakozási idő alatt fizetett költségeket.

Az alkatrészbeszerzési nehézségek nem csak a Mercedesnél, hanem más autómárkáknál is előfordulnak, és nem függenek az autók újkori értékétől. A gyártók a legtöbb alkatrészt beszállító cégektől vásárolják, és különböző problémák miatt az alkatrészellátás akadozhat. Az EU jogszabályai nem mindig védik hatékonyan az autótulajdonosok jogait, és nincs olyan magyar jogszabály, amely konkrét határidőt szabna az alkatrészek beszerzésére.

János esetében a Mercedes-Benz Hungária válasza szerint az alkatrészbeszerzés késik, mert az autón nem az eredeti, hanem egy másik modellváltozat lökhárítója volt. Az importőr szerint az alkatrészeket csak február végén rendelték meg, így János valójában nem öt, hanem két hónapja várakozik. A cég kiemeltként kezeli az esetet, de János csak a Telex megkeresése előtt két nappal nyújtotta be panaszát a központi ügyfélszolgálaton.

János továbbra is szeretné tudni, miért nem rendelték meg azonnal a szükséges alkatrészeket. A biztosítói pótszemle szerint több alkatrész cseréje szükséges, és ezek közül néhányat avultatott a biztosító. Ha János kölcsönautót bérelt volna, már több százezer forintot költhetett volna erre, miközben az állásidő alatt is fizetnie kell az autója közterheit.