Az új EU-s szabályozás brutális üzemanyagdrágulást okozhat

Az Európai Unió tervezett szén-dioxid-kibocsátási árképzési rendszere, az ETS2, jelentős mértékben növelheti az üzemanyagárakat. Az Európai Parlament képviselői szerint a 2027-ben életbe lépő rendszer akár négyszeres felárat is róhat a benzines és dízel üzemanyagokra.

Az Euractivnak nyilatkozó EP-képviselők szerint az új kibocsátáskereskedelmi rendszer (ETS2) az eredeti becsléseknél nagyobb áremelkedést okozhat a közúti és fűtőanyagok esetében. Kezdetben úgy vélték, hogy a CO2 tonnánkénti ára 45 euró alatt marad, ami literenként körülbelül 10 centes felárat jelentene, de most úgy tűnik, ez az összeg többszöröse lehet.

Peter Liese, az Európai Parlament főtárgyalója kifejezte aggodalmát, hogy a mobilitási és az építőipari ágazatban a következő években nem lesz tartható a 45 eurós határérték a karbonkvótáknál. Ennek következtében az üzemanyagárakra nem a tervezett 10 centes, hanem ennek többszöröse terhelődhet.

Az ETS2 piaci alapú rendszer, és a CO2-intenzív energiaforrások, mint a fosszilis hordozók, használatának lassabb csökkenése növelheti a kibocsátási kvóták iránti keresletet, ami áremelkedést vonhat maga után.

Az épületek és a közúti közlekedés kibocsátása jelenleg lassabban csökken, mint amit előre jeleztek, és az ezen ágazatokban az emisszió visszaszorítására irányuló jogszabályok előírásait lazították, vagy a korlátozások határidejét kitolták.

Ezért 2027-ben várhatóan növekedni fog a kibocsátási egységek iránti kereslet, ami magasabb szén-dioxid-árat eredményezhet, és ezáltal az üzemanyagok árát is emelheti.

Az Agora Energiewende német agytröszt kutatása szerint a karbonkvóta ára akár 200 euró/tonna felé is emelkedhet, ami több mint négyszeres plusz terhet jelentene az üzemanyagárak ETS-díjainál.