Szelényi Zsuzsa: A lejárató anyagok készen érkeztek a kormánylapokhoz

Egykori országgyűlési képviselő, Szelényi Zsuzsa könyvet írt arról, hogy Orbán Viktor hogyan bontotta le a demokráciát Magyarországon. A kötet részleteit a Matiné sorozatban ismerhetjük meg.

Orbán Viktor 2015. január 15-én, a Charles de Gaulle repülőtéren kijelentette, hogy a gazdasági bevándorlás rossz Európában, és Magyarország nem fogadja be a bevándorlókat, amíg ő a miniszterelnök. A Charlie Hebdo elleni terrortámadás után tartott párizsi tömegfelvonulásról hazafelé tartva mondta ezt, amelyen a francia polgárok a köztársaság értékei mellett kiálltak.

A Matiné sorozatban vasárnap délelőttönként kortárs írók remek szövegeit mutatják be, és Szelényi Zsuzsa könyve is helyet kapott ebben a sorozatban.

Orbán már a Charlie Hebdo-merénylet után úgy vélte, hogy a bevándorlás lesz az európai politika középpontjában, és ezt a témát Magyarországon is kihasználta. A balkáni bevándorlóútvonal megnyílásával Magyarország rövid időre a menekültek tranzitországává vált, és a kormány óriásplakát-kampányt indított. A félelemkeltő kampány 2015-ben kezdődött, és a 2018-as választások előtti kampányt is erre a tematikára építették.

A Fidesz kommunikációs stratégiáját már a párt alapításakor is fontosnak tartották, és a 90-es években a párt jobboldali újraprofilálása után a közérthető nyelvezet és a marketinges megközelítés jelent meg a kommunikációjukban. Habony Árpád és Arthur J. Finkelstein kommunikációs tanácsadók jelentős szerepet játszottak a Fidesz kampányainak kialakításában. Finkelstein a negatív kampányok mestere volt, és a "liberális" kifejezést szitokszóvá tette.

2015 tavaszán, amikor az első közel-keleti menekülők megjelentek Magyarországon, a kormány már készen állt a kommunikációs panelekkel. A menekültek bűnbakként való kipécézése politikailag kifizetődő volt a Fidesz számára.

A Fidesz 2016-ban népszavazást kezdeményezett a kötelező betelepítési kvótáról, és a kormány óriásplakátjai az egész országban megjelentek. A kormánykommunikáció nyelvi háborúja a Fidesz radikális álláspontját próbálta a józan ész szempontjából magától értődő döntésnek állítani.

A 2017-es év tavaszán újabb plakátkampány indult Soros György ellen, aki a kormány szerint az illegális bevándorlást támogatta. A Soros-ellenes kampányt nem antiszemitának szánták, de klasszikusan az antiszemitizmus toposzaira épült.

A Fidesz kommunikációs gépezetét a Nemzeti Kommunikációs Hivatal koordinálta, amely a kormánypárt politikai kampányait tervezte és bonyolította le. A kormánylapoknál dolgozó újságírók szerint a lejárató anyagok készen érkeztek hozzájuk.

A Fidesz kommunikációs kampányainak megvalósítását jelentős költségvetési pénz támogatta. A kormány 2022-ben, az orosz-ukrán háború idején is használta ezt a gépezetet, hogy Orbánt a béke és biztonság emberének állítsa be.

A Fidesz kommunikációs apparátusa egy és ugyanaz, és a kormányzati célokat szolgáló kommunikációs intézmények a politikai vezetők előnyeit maximálisan kihasználják. Azonban a kritikus médiumok nem tudják feltartóztatni a robusztus kormánymédia nyomulását.

Jöhet még pár politikus Matiné?

Gyurgyák János, Peter Flower és Dévényi István művei is helyet kaphatnak a Matiné sorozatban, ahol a politikai fikció és elemzés is teret kap.