Borzalmas, mint egy vágóhíd piszoárja

St. Vincent, azaz Anne Clark új albuma, az All Born Screaming egy változatos és önmagát adó mű, amelyben a művésznő saját zenei világát tárja elénk, alteregók és perszónák nélkül.

Az All Born Screaming című lemez címadó dalában St. Vincent arról énekel, hogy a föld felett érezze magát, ehhez pedig a villanyvezetékekre és a hegyekre kell másznia. Az albumot hallgatva azonban nekünk nem kell életveszélyes mászásokba kezdenünk, hogy átéljük a művészet magassági mámorát. A lemez változatosságát James Bond-parafrázisok, Kate Busht idéző dream-pop, grunge hatású felvételek és Nine Inch Nails-féle ipari metál-idézetek adják.

St. Vincent ezen a lemezen maga volt a producer, nem hívta meg a csúcs producer Jack Antonoffot, mert olyan hangokat szeretett volna megidézni, amelyeket csak ő tudott előhívni. Az albumon a reggae-től a lounge-on át a noise rockig, a barokk-poptól a kamara-popon át a grunge-ig, a sci-fis ambienttől a funkig számos zenei stílus megtalálható. Az All Born Screaming egy kockázatvállaló, zsúfolt és nyugtalan album, amely még Frank Zappát is megidézi.

Az album borítója a Broken Man című dal klipjéből származó képkocka, ahol a művésznő lángoló kezekkel látható. Az albumborítók történetében nem ez az első eset, hogy égő embert ábrázolnak, például a Rage Against The Machine 1992-es lemezének covere is hasonló képet mutat. St. Vincent egyetemi zenekarának neve, a Skull Fuckers arra utal, hogy a művésznő nem riad vissza a sebezhetőség szélsőséges ábrázolásától sem.

Az album címének magyarázata szerint akaratunk ellenére születünk, de ha sikítva jövünk a világra, az életjel. Az üvöltés tehát egyben életjel is, legyen az a szülőszobában vagy a lemezstúdió éjszakai magányában.

St. Vincent: All Born Screaming Total Pleasure Records / Virgin Music 10 szám 41 perc

10/7