Európai autós statisztikák és a magyar helyzet

Az Eurostat 2022-es adatai alapján Európában átlagosan 0,56 személygépkocsi jut egy lakosra, ami megegyezik az előző évvel. Azonban jelentős regionális eltérések figyelhetők meg, például Olaszország Valle d'Aosta régiójában 2,34, míg Franciaország Mayotte területén csak 0,08 a mutató.

Az európai autós statisztikák szerint a motorizáció szintje gyakran gazdasági feltételekhez kötődik, de egyes esetekben, mint például Valle d'Aosta esetében, adózási szabályok is befolyásolhatják a magas arányokat. A tíz leginkább motorizált régió közül hat Olaszországban helyezkedik el, míg a többi négy régió Finnországban, Görögországban, Hollandiában és Csehországban található.

A legkevésbé motorizált területek között négy görög, két francia, két román régió, valamint Berlin és Bécs nagyvárosi területei szerepelnek. Az elektromos autók terén Hollandia és Svédország bizonyos területei emelkednek ki, míg Görögország, Csehország, Lengyelország és Spanyolország egy-egy régiójában elenyésző az e-autók száma.

A globális elektromos autópiacot tekintve Kína, Európa és az Egyesült Államok a három legnagyobb piac, ahol Kína a globális eladások 60%-át adja, és a világ elektromos autóinak több mint felét tartják forgalomban. Európában és az Egyesült Államokban is jelentős, 15 és 55 százalékos növekedést mutatnak az elektromos autók eladásai.

Magyarországon a Nyugat-Dunántúl vezeti az autós statisztikákat ezer főre vetítve 469 kocsival, míg Pest megye 465-ös arányszámmal következik. Budapest, ahol a helyi és az agglomerációból érkező autók mennyiségét is jelentősnek érzékelik, csak 425 autóval szerepel ezer lakosra vetítve, ami nem elegendő a dobogós helyezéshez. A további régiókban a Közép-Dunántúl 448, a Dél-Dunántúl 429, a Dél-Alföld 424, Észak-Magyarország 382, és az Észak-Alföld 378 autót tart számon ezer lakosra vetítve.