A Sriracha csípős szósz gyártásának leállása

A Sriracha, a világ egyik leghíresebb csípős szószának gyártója, a Huy Fong Foods, ismét szünetelteti a termelést, ezúttal egészen szeptemberig. A kaliforniai vállalat már harmadszor állítja le a gyártást 2020 óta, és a helyzet most különösen aggasztó, mivel az összes futó megrendelést visszavonták, még a négy nappal korábbiakat is, beleértve a késésben lévő szállításokat.

A Sriracha szósz thaiföldi eredetű, az 1940-es évek óta létezik, és a világhódítását az 1980-as években kezdte, amikor az amerikai vietnámi éttermek népszerűvé váltak. A Huy Fong Foods egyedülálló amerikai sikertörténetként vált évi 150 millió dolláros üzletté, marketingre és sales csapatra fordított költségek nélkül, és a Sriracha nevet sem védették le, csak a jellegzetes kakasos logót és a zöld kupakos üveget.

A szósz alapanyagát, a különleges vörös jalapeno csilit, korábban egy kaliforniai farmról szerezték be, de 2017-ben pénzügyi és jogi viták miatt mexikói beszerzésre váltottak. A klímaváltozás hatásai, mint a hőhullámok és szárazságok, Mexikó északi részén nehezítik a paprika termesztését, ami a mostani termelési leállás oka is. A Sriracha szószhoz használt speciális jalapeno-alfajta, a téli vörös, különösen érzékeny a melegre, és nem érik be rendesen nagy hőségben.

A Sriracha rajongói, a 2022-es, egy évig tartó leállás után, most pánikszerűen próbálnak felhalmozni a szószból, ami miatt az árak a boltokban már megduplázódtak.