Delacroix mesterműve visszanyerte eredeti színeit

Delacroix mesterműve, A szabadság vezeti a népet című festménye visszanyerte eredeti színeit a restaurálásnak köszönhetően, miután eltávolították a rajta lévő nyolc réteg lakkréteget és szennyeződést.

Eugène Delacroix ikonikus alkotása, A szabadság vezeti a népet (1830), közel 200 éve Franciaország egyik meghatározó szimbóluma. A festmény az oxidációtól megsárgult lakk rétegek alatt lassan elvesztette kifejező erejét, de most egy régóta szükséges restaurálás után ismét valódi színeiben tündököl.

A Louvre-ban csütörtökön újra kiállított kép - amely egy francia zászlót lobogtató, meztelen mellű nőt ábrázol, amint fegyvereseket vezet a csatába - hat hónapig tartó munkával nyerte vissza eredeti pompáját.

A festmény gyakran az 1789-es francia forradalom ábrázolásaként van emlegetve, azonban Delacroix műve valójában 1830-ban készült, hogy megemlékezzen arról a júliusi forradalomról, amely ugyanabban az évben megdöntötte X. Károly francia király hatalmát. A képet elkészülte után egy évvel vásárolta meg a francia állam, és 1874 óta a Louvre-ban őrzik.

A kortárs restaurátorok szerint a festmény korábbi konzerválása során elkövetett hibák vezettek a színek elhalványulásához. A színek - a fehérek, az árnyékok - végül összeolvadtak a sárgás rétegek alatt, de most az első generációként újra felfedezhetjük a festmény valódi színeit.

A restauráció 2023. szeptember 20-án kezdődött, és a festmény méretei miatt - 2,6 méter x 3,25 méter - a munkálatokat a múzeumban, a helyszínen végezték. A szakemberek először röntgen-, ultraibolya- és infravörös sugarakkal elemezték a műalkotást, majd az eredményeket összevetették a festményről készült archív felvételekkel. Ezen vizsgálatok során felfedezték, hogy bizonyos változtatásokat, köztük egy barna foltot a Szabadság ruháján, feltehetően Delacroix után adtak hozzá, ezért azokat eltávolították.

A világ legnagyobb múzeumaként ismert Louvre 2015 óta mintegy 200 restaurálást hajtott végre, többek között Leonardo da Vinci La Belle Ferronnière című portréján, Tiziano Pardo Vénusz-án és Delacroix több festményén.