A kormányoldal dominanciája a politikai hirdetések terén

Az elmúlt héten a politikai hirdetések terén jelentős fölényben volt a kormányoldal, mely több mint 178 millió forintot költött a Meta platformjain. Ezzel szemben Magyar Péter egyáltalán nem fordított forrásokat Facebook-hirdetésekre.

A Népszava által idézett Lévai Richárd marketingspecialista kutatása szerint a kormányoldal és a hozzá köthető szereplők a múlt héten 151 millió forintot, azaz a költések 84,67 százalékát bocsátották rendelkezésre politikai hirdetésekre a Meta rendszerében. A kutatás rámutat, hogy ez az összeg az összes hazai Meta-hirdetés 16 százalékát teszi ki, ami nemzetközi összehasonlításban is magas arányt képvisel. Lévai Richárd az adatokkal kapcsolatban kiemelte, hogy ez az arány hetek óta a legalacsonyabb, április első hetében például a hirdetési összegek 93,35 százaléka kötődött a kormányhoz.

A Fidesz mint párt 26 millió forintot költött hirdetéseire, míg az ellenzéki oldal csupán 2,5 millió forintot fordított erre a célra a múlt héten. Az influenszerek terén is éles a kontraszt: a kormányoldalhoz köthető Megafon és hasonló oldalak 45 millió forintot költöttek, az ellenzéki oldal viszont ezen a téren nem aktivizálódott.

A kormányoldalhoz köthető portálok összesen 36 millió forintot, az ellenzéki oldal pedig 3 millió forintot áldozott hirdetésekre. A fővárosi hirdetések dominanciája is megfigyelhető, hiszen Budapesten 14,5-szer több hirdetés jelent meg, mint például Tolna megyében. A kormányoldal sokkal kiegyensúlyozottabban költ országosan, mint az ellenzék, utóbbi fókusza leginkább Budapest.

A főpolgármester-jelöltek között Szentkirályi Alexandra, a kormánypárt jelöltje kiemelkedik, aki az összes költésből 31,952 millió forintot fordított saját kampányára. Vitézy Dávid 7,3 milliót, Karácsony Gergely pedig 4,1 milliót költött. Lévai Richárd kiemelte, hogy Magyar Péter a vizsgált időszakban nem költött hirdetésekre, míg a kormányoldal százmilliós nagyságrendű összegeket fizetett a Meta platformjain, főként a Megafon és a CÖF közvetítésével, Magyar Pétert lejárató tartalmakért.

Ungár Péter, az LMP társelnöke közösségi médiában tett kijelentéseiben bírálta Karácsony Gergely fővárosi választási listáját, mondván, hogy azon "nem csak gyanúsítottak vannak, hanem az ellenzék sikeres polgármestereinek győzelmét veszélyeztető jelöltek is". Ungár szerint ezek a jelöltek, mint például Árva Péter és Szili-Darók Ildikó, aki Józsefvárosban és Ferencvárosban indulnak, veszélyeztetik Pikó András és Baranyi Krisztina polgármesterek pozícióit. Ungár felhívta a figyelmet arra, hogy az LMP is kihívókat állított, de amikor más pártok teszik ezt, akkor azok helyet kapnak Karácsony listáján.

Árva Péter válaszában kiemelte, hogy ő a saját szülőföldjén indul, és korábban az LMP támogatásával is mandátumot szerzett. Az LMP-s Süveg Anna ellen indul, aki szerinte nincs helyileg kötődve a körzethez. Árva Péter szerint nem őt kellene kritizálni, hanem azt, hogy az LMP miért támogatja Baranyi Krisztinát.

A politikai hirdetések terén tapasztalható dominancia és az ellenzéki oldalon belüli nézeteltérések egyaránt jelzik a magyar politikai élet aktuális dinamikáját és a választási kampányok hevességét.