A BKK-rendészet vitája: szükség van-e rá?

A tömegközlekedés nem hajléktalanszálló – Vitézy Dávid LMP-s főpolgármester-jelölt állítása körül kialakult vita a BKK-rendészet létrehozásának ötletéről. A Menhely Alapítvány kuratóriumi elnöke, Győri Péter szerint a hajléktalanellátók között felháborodást váltott ki a javaslat, míg Vitézy szerint a tömegközlekedés biztonságának növelése a cél.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) egy korábbi Facebook-bejegyzésében arra kérte az utasokat, hogy ha hajléktalannal találkoznak a villamoson, jelezzék ezt a járművezetőnek. Ezt követően a BKK bocsánatot kért, és szolidaritásukról biztosították a nehézsorsú embereket.

Vitézy Dávid, az LMP főpolgármester-jelöltje szerint a tömegközlekedés nem hajléktalanszálló, és a rendbontók, zaklatók számára sem helye a járatokon. Egy 200 fős BKK-rendész csapat létrehozását tervezi, amely hívásra és járőrözve is fellépne a problémás helyzetekben.

Karácsony Gergely főpolgármester a Republikon Intézet által szervezett beszélgetésen kritizálta Vitézy nyilatkozatát, és a Partizánban kifejtette, hogy a retorika és az ellenségkép zavarja, bár a tervezett intézkedéssel kapcsolatban is vannak kételyei.

Győri Péter, a Menhely Alapítvány kuratóriumi elnöke szerint a hajléktalanellátók között óriási felháborodást váltottak ki Vitézy nyilatkozatai, és rossz néven veszik, hogy összekeverik a hajléktalanokat az agresszív, drogos, alkoholista emberekkel. Győri szerint a hajléktalanokat lebüdösözni megalázó és nem igaz, és sokszor kisnyugdíjasok használják a BKK járatait nappali melegedőként.

Vitézy szerint a tömegközlekedés nem hajléktalanszálló, és a hajléktalanságban élő emberek számára is jobb lenne, ha megfelelő ellátórendszer állna rendelkezésükre. A BKK-rendészet létrehozását a járművek biztonságának növelésére szánja, és a rendbontások, szervezett kéregetések, atrocitások, utaszaklatások esetén gyorsabb és direktebb fellépést ígér.

A BKK szerint a hajléktalanság súlyos társadalmi probléma, és nem tartják helyesnek, hogy a politikai közbeszéd részévé vált. A BKK Biztonsági Szolgálata az elmúlt években hatékonyabbá vált, és a rendőrséggel közös razziák is rendszeresek. A BKK szerint a létszámnövelés nem oldaná meg a problémát, és a Vitézy által ígért 200 fős rendészet sem tudná lefedni az egész hálózatot.

Vitézy a BKK által említett 3 milliárdos költséget túlzónak tartja, és szerinte a parkolási rendszer átalakításából finanszírozható lenne a rendészet. A BKK-rendészek jogköre az önkormányzati rendészekével egyezne meg, és bár fegyvert is viselhetnének, ezt Vitézy nem támogatná. A rendészek az utazásból kizárhatnák a szabályokat megsértőket, és szükség esetén szabálysértési vagy bűntetőeljárást is kezdeményezhetnének.

Vitézy szerint a tömegközlekedésen az utazási feltételeknek meg nem felelő utasok hajlandók elhagyni a járművet, ha szigorú fellépéssel találkoznak. Az LMP-s főpolgármester-jelölt hangsúlyozza, hogy senkinek a szociális helyzetére nem lehet válasz a tömegközlekedés használata.