A személyre szabott, dinamikusan változó árak térhódítása

Az Egyesült Államokban egyre több étterem és élelmiszerbolt fontolgatja a dinamikus árazás bevezetését, ami azt jelenti, hogy az árak a napszaknak és az aktuális forgalomnak megfelelően változhatnak.

A Wendy's vezérigazgatója 2025-re tervezi a dinamikus árazás bevezetését, amely során az árakat a napszak vagy a forgalom függvényében módosítanák. A cég azonban kijelentette, hogy nem a magas kereslet idején emelnék az árakat, hanem alacsonyabb forgalom esetén csökkentenék azokat.

A dinamikus árazás nem új keletű jelenség, hiszen a légitársaságok már évtizedek óta alkalmazzák, és az online kereskedelemben is megszokottá vált, hogy az árak naponta többször is változhatnak. Az utazásmegosztó szolgáltatások, mint az Uber és a Lyft, szintén alkalmazzák ezt a módszert, ahol az árak a kereslet és a forgalom függvényében változnak.

Az előfizetéses modell terjedése mellett a személyre szabott árazás is egyre gyakoribbá válik, ahol az ügyfelek adatai alapján alakítják ki az árakat.

Az árcédula története

Az Egyesült Államokban a repülőjegyek árát a kormány szabályozta egészen az 1970-es évekig. A deregulációs törvény elfogadása után a légitársaságok többlépcsős árazást vezettek be, ahol az árak a foglalás időpontjától függtek. A "csepegtető árképzés" gyakorlata is ekkor terjedt el, ahol a végső ár csak a tranzakció végén vált ismertté.

Az American Airlines 2008-ban kezdett el poggyászdíjat felszámolni, ami ma már a légitársaságok egyik fő bevételi forrása. Az utazási és rendezvényipar többi tagja is követte ezt a példát, és különféle rejtett díjakat kezdtek el felszámolni.

A Big Data korszaka lehetővé tette, hogy a vállalatok még finomabban szabják testre az árakat, az ügyfelek adatainak felhasználásával.

A fogyasztók és a cégek véleménye

Egy felmérés szerint az ügyfelek fele a dinamikus árazást egyszerű túlárazásnak tekinti, és aggódnak az adataik gyűjtése miatt. Robert Shumsky, a Dartmouth Egyetem professzora szerint a kiszámítható áraknak nagy előnyei vannak a fogyasztók számára, és az áringadozások frusztrálóak lehetnek.

A Merlin Entertainments bejelentette, hogy a látogatói forgalomtól függően változtathatják a jegyárakat, míg a Puesto étteremlánc arról számolt be, hogy a dinamikus árazás segítségével jelentősen növelték az eladásaikat.

"Nem kizárt, hogy ugyanazt a hamburgert más áron lássuk az ebéd- és vacsoramenükön" – magyarázza Lilly Jan, a Cornell Egyetem oktatója a dinamikus árazás mindennapi hatásait.