Újabb katasztrofális adat a közoktatásban

Magyarországon a 2020/21-es tanévben az általános iskolában átlagosan 13 nyelvi órája volt egy diáknak, ami az uniós tagországok között az egyik legalacsonyabb. A középiskolai oktatásban sem jobbak a számok.

Európában 2020-ban az alapfokú oktatásban részt vevő diákok uniós szinten igen magas, 86,1 százalékos arányban tanultak legalább egy idegen nyelvet. Ez a tanulmány szerint, amit az Európai Bizottság készített, jelentős javulást mutat a két évtizeddel korábbi állapothoz képest, mivel az oktatási rendszerek többségében már 6-8 éves kortól kezdődik az idegen nyelv tanulása.

Az angol nyelv tanulása az alapfokú oktatásban 2013 és 2020 között számottevő növekedést mutatott, és az angol a legnépszerűbb nyelv lett. A német és a francia nyelvek is kedveltek, 2020-ban a felsős diákok 30 százaléka tanult franciául, míg a németet a diákok 20 százaléka választotta. Öt országban pedig a spanyol nyelv volt a leggyakrabban tanult.

Az alapfokú oktatásban az idegen nyelv oktatására a teljes kötelező tanterv 5 és 10 százalék közötti arányban esik, míg a felső tagozaton és a középiskolában ez az arány 10 és 19 százalék között mozog. Ez tanévenként az alapfokú oktatásban 30–69 órát, a felső tagozaton és a gimnáziumokban pedig 75-185 nyelvórát jelent.

Magyarországon azonban a 2020/21-es tanévre vonatkozó adatok szerint az általános iskolákban a kötelező idegennyelv-oktatás óraszáma csupán 13 óra volt, ami az uniós tagországok között az egyik legalacsonyabb. A nappali tagozatos középiskolákban pedig 107 nyelvi óra állt rendelkezésre, amivel szintén a mezőny végén találjuk magunkat.

A második idegen nyelv tanulása uniós szinten általában az alsó tagozat végén vagy a felső tagozaton kezdődik, és 2020-ban a felső tagozatos diákok 59,2 százaléka tanult legalább két idegen nyelvet. A legtöbb oktatási rendszerben a diákok az alsó tagozat utolsó éveiben vagy a felső tagozat korai éveiben kezdik meg a második idegen nyelv tanulását kötelező tantárgyként.