Ha leszakad a repülőgép teteje, csak az Istent látod felette

1988 májusában a New York Daily News beszámolt az Aloha Airlines 243-as járatának balesetéről, amikor is szerkezeti hiba miatt repülés közben levált a gép teteje. Az egyik utas megállapítása szerint "csak Isten volt felettünk". Ez a mondat lett a Vampire Weekend napokban megjelent új albumának, az Only God Was Above Usnak is a címe.

Az album nagy kérdése, hogy mi van alattunk. Mi van, mondjuk New York alatt? Mi van a csatornahálózatában? Mi van a tudatalattijában? Mi történt a várossal, miután a zenekar tagjai otthagyták, és a napfényes Los Angelesbe költöztek? Hogyan viszonyul a zenekar egykori védőszentjéhez, Paul Simonhoz és a Graceland című albumához? Nos, ezúttal sem feledkeztek el róla.

A vámpírok bája

Az Only God Was Above Us a Vampire Weekend ötödik stúdióalbuma, és egyben az első munkájuk, amit Ezra Koenig énekes-gitáros, Chris Baio basszusgitáros és Chris Tomson dobos trióként vett fel, miután a billentyűs, Rostam Batmanglij 2016-ban elhagyta a csapatot. Nem siették el, öt év telt el azóta, hogy legutóbbi, Father of the Bride (2019) című albumuk megjelent.

Az új lemez sokat merített a múlt századi New York pop-kulturális esztétikájából, már maga az albumborító is utal a kulturális sokszínűségében folyamatosan megújuló, egyszerre mocskos és fénylően kreatív világvárosra. Természetesen a Vampire Weekend új albuma nem egy New Yorkról szóló turisztikai blog, tele dalszerű bejegyzésekkel, Tripadvisor ajánlásokkal, és még csak nem is egyfajta nosztalgiafutam az elhagyott, de még mindig szeretett szülővárosról. 

Ég és föld között

Ha a zenekar a múlt felé fordul, azt csak azért teszi, hogy találjon valami újat a régiben. Önmitológia helyett őszinte feltárulkozásról van szó, és inkább a történelem kerül a fókuszba, mint a kamaszkori emlékkönyvek. Ezra Koeniget az a New York érdekli, amely egykoron fölnevelte őt, a szellemisége, a galériák, a klubkoncertek világa, azok a hősök, akiket a város a hatása alá vont, ők pedig hatással voltak a globális kultúra alakulására.

Az album színes, mint maga New York. Van itt indiai raga, hip-hop, a The Strokes-ra utaló motívumok, miközben a Vampire Weekend pont a 2000-es évek elején feltűnt áramvonalas New York-i trendek ellen dolgozott.

Fuck The World – hangzik el az album nyitó mondata az Ice Cream Piano című dalban, és már ebből is sejthető, hogy már nincs sok közük az egykori, Columbiára járó, középosztálybeli srácokhoz, akik könnyedén hozták a barokkos beatet, a kellemesen sokrétű indie-popot.

Nekik már a történelemhez van közük, nem az egyetemi bulikhoz, vagy a Holiday című, reggae hatású dalukhoz, amit felhasználtak egy Honda Civic és egy Tommy Hilfiger reklámban is. Már az Ice Cream Pianóban is jól kivehető a radikális eklektika, amikor is vonósnégyes kerget egy felturbózott rockos témát, majd az egész úgy ér véget, mintha egy ismeretlen NSZK-beli prog-rock zenekart hallanánk 1972-ből.

Menekülés New Yorkból

A 2018-as Father of the Bride 18 számos ajánlata után most csak tíz felvételt kapunk, köztük az utolsó, Hope című kilenc perces dalt. A When Only God Was Above Us albumnak gazdagabb a kreatív arzenálja, merészebbek a hangszerelések is, és bár ez egy telezongorázott album, szerényebb gitárjátékkal, mégis, sokkal szélesebb a stiláris választékkal. A lemez populáris gesztusokkal teli kísérleti mikrokozmosz, a Connect című – vonósok és zongora párbaját elmesélő – kísérletet inkább a MÜPÁ-ban kellene bemutatni, mintsem mondjuk a Sziget Fesztiválon. Nincs mese, a When Only God Was Above Us az év talán legizgalmasabb indie-rock vállalkozása.

Szállj velem!

Azt énekli Koenig a 2008-as bemutatkozó lemezük Mansard Roof című dalában, hogy a tetőről a forró szemetet, a betontalajt, egy tengerészeti térképet és az épületek tetejét látják. Így érnek össze a dolgok. Az új album egy repülőgép perspektíváját tárja fel, amikor csak Isten volt az utasok felett. Talán már 2008-ban is ott volt felettük valaki, de csak most jutottak el a zeneszerzésben odáig, hogy már nemcsak az épületek tetejét látják, hanem azt is, aki a felhők fölött lakik.

Vampire Weekend: Only God Was Above Us Universal, 10 szám 47 perc

10/8

A Vampire Weekend mellett a Sziget Fesztivál szervezői számos más előadót is bejelentettek, köztük Kylie Minogue-t, Liam Gallagher-t, Tom Odell-t, Raye-t, Halsey-t, Janelle Monáe-t és Skrillex-et. A fesztivál látogatói élvezhetik majd Sam Smith, Stormzy, a One Directionből ismert Louis Tomlinson és a Fountaines D.C. előadásait is, valamint a több milliárd streamet elérő LANY-t és az avantgárd Yves Tumor-t is. A zenei csemegék között szerepel az improvizatív funk és hip-hop elektronikus zenéjéről ismert Marc Rebillet is. Kylie Minogue a Sziget fesztivál első napjának főfellépőjeként szórakoztatja majd a fesztiválozókat, és az ausztrál popcsillag idén márciusban kapta meg második Grammy-díját Padam Padam című slágeréért. Az idén harminc éves Sziget Fesztiválon augusztus 7-én lép fel, és Budapesten utoljára tíz éve, 2014-ben lépett fel. Az ausztrál tábort erősíti a fesztiválon a szintén most bejelentett Fisher is, aki szintén augusztus 7-én lép a nagyszínpadra. Az idén augusztus 7-12. között megrendezett Sziget Fesztivál szervezői már korábban bejelentették, hogy fellép többek között Liam Gallagher, Tom Odell, a Skrillex, Martin Garrix, Sam Smith, Stormzy, a One Directionből ismert Louis Tomlinson, és a Fountaines D.C. is.