A szexualitást bemutató termékek kereskedelmi szabályozásának szigorítása

A kormány új rendelete értelmében május 8-tól szigorodnak a „szexualitást öncélúan ábrázoló” termékek kereskedelmi feltételei, és változik a könyvkiadók felelőssége is.

A kormány által kedd este közzétett rendelet szerint a gyermekeknek szóló termékek esetében, amennyiben azok meghatározó eleme a születési nemnek megfelelő önazonosságtól való eltérés, a nem megváltoztatása vagy a homoszexualitás megjelenítése, népszerűsítése, illetve a szexualitás közvetlen, naturális vagy öncélú ábrázolása, tilos azokat kirakatban elhelyezni vagy közszemlére tenni.

A rendelet nem tisztázza a „megjelenítés vagy népszerűsítés” fogalmakat, és nem különbözteti meg azokat egymástól. Az „öncélú” ábrázolás definícióját sem részletezi.

A tilalom kiterjed arra az esetre is, ha a termék kialakítása, külseje vagy csomagolása jól láthatóan mutatja a tiltott témákat. A szabályozás értelmében nevelési-oktatási, gyermek- és ifjúságvédelmi intézmények, templomok és vallásgyakorlásra rendelt helyek bejáratától számított 200 méteres körzetben nem lehet ezeket a termékeket forgalmazni.

A korábbi szövegben lévő vesszőhiba, amely miatt a Líra könyvkereskedelmi hálózat pert nyert, a rendelet új változatában javításra került. Az új szöveg szerint a szóbanforgó árukat a többi, gyermekeknek szóló terméktől elkülönítve, zárt csomagolásban lehet forgalmazni.

A kiadókra hárul a felelősség, hogy tájékoztassák a kereskedőket, ha a könyv a rendelet hatálya alá esik. A kereskedőknek pedig a fogyasztóvédelmi hatóság vagy a fogyasztó kifejezett kérésére kötelező a zárt csomagolású terméket kibontaniuk annak megvizsgálása céljából.

Egy másik, de a rendeletben szereplő fogyasztóvédelmi intézkedés értelmében a 10 000 és 100 000 forint közötti értékű termékek jótállási idejét egyről két évre emelik.