Hajókkal tüntettek Budapesten

Huszonhét hajó részvételével tartottak demonstrációt a Duna budapesti szakaszán a Magyar Hajózási Országos Szövetség és a Személyhajósok Szövetsége szervezésében, tiltakozva a Duna-parti Építési Szabályzat tervezett módosítása ellen.

Karácsony Gergely főpolgármester bejelentette, hogy a Duna-parti Építési Szabályzatot felülvizsgálták és módosítani fogják, amelynek célja a Duna-part rendbetétele, a lakók életét megkeserítő és a panorámát elcsúfító hajók kiszorítása a belvárosból, valamint a Duna-partok jobb kihasználása a budapestiek számára. A Magyar Hajózási Országos Szövetség és a Személyhajósok Szövetsége azonban elutasítja a tervet.

A szervezetek által hirdetett demonstráció során a hajók alakzatba álltak és megkürtölték a tiltakozásukat, több mint négyezer utast szállítva. A Bibic nevű hajó egy kifeszített magyar zászlóval húzott el közöttük, jelezve a tiltakozásukat. Tóth Mihály, a Magyar Hajózási Országos Szövetség szóvivője szerint a tervezett módosítás jelentős mértékben növelné a hajóforgalmat a megmaradó kilenc kikötő körül, zajt és szmogot okozva, valamint közlekedésbiztonsági kockázatot jelentve. A szóvivő felvetette a kikötők elöregedésének problémáját is, amelyet a rövid távú használati engedélyek miatt nem tudnak kezelni.

Tóth Mihály rámutatott, hogy a hajózás jelentős része a turizmusnak, és a módosítás a hajózásban dolgozók megélhetését veszélyeztetné. A szóvivő szerint a fővárosi vezetés nem egyeztetett a külvárosi önkormányzatokkal és lakosokkal a hajóforgalom tereléséről, és a szállodahajók áramfelvétele miatt fennáll a zaj- és légszennyezés veszélye is. A szakmai szervezetek szerint a belvárosi kikötők megszüntetése további problémákat szülne, és a Fővárosi Közgyűlés elfogadása esetén az összes budapesti hajós vállalkozást ellehetetlenítené. A hajósok konzultációra hívták a főpolgármestert és a Fővárosi Közgyűlés tagjait, de csak a XXII. kerület képviselője vett részt az egyeztetésen.

Tóth Mihály azt is kiemelte, hogy évente négymillió ember utazik Budapesten hajókkal, ami a fővárosba érkező teljes turizmus 80 százaléka. Nemzetgazdasági kérdésről van tehát szó, Budapestnek ugyanis az az egyik fő vonzereje, hogy a Duna pont kettészeli. A hajóforgalom ráhordja az utasokat az éttermekre, szállodákra is, és senki nem vizsgálta az ilyen irányú hatásait a módosításnak – érvelt a tervezett módosítás ellen.