Az emberek dohányzási szokásai és az új angol törvény

A dohányzás hosszú történelmi múltra tekint vissza, és jelentős kultúrával bír, annak ellenére, hogy az egészségre gyakorolt káros hatásai vitathatatlanok. Angliában most egy új törvénytervezet elfogadása jelentheti a dohánytermékek vásárlásának fokozatos betiltását a 2009. január 1-jén vagy azután születettek számára.

A Blikk beszámolója szerint a londoni parlament második olvasatban fogadta el a törvénytervezetet, ami azt jelenti, hogy a 2009 után született korosztály sosem lesz képes törvényesen dohányterméket vásárolni Angliában. Ezáltal hosszú távon a dohányzás kultúráját is leépítik az országban. A Blikk olvasói között végzett nem reprezentatív felmérés szerint a magyarok 55 százaléka támogatná a dohányzás teljes betiltását Magyarországon.

A dohányzás évente több mint 8 millió ember halálát okozza világszerte, ebből több mint 7 millió eset közvetlenül a cigarettázással függ össze, míg közel 1,2 millióan a passzív dohányzás következményeként halnak meg.

A dohányzás társadalmi és kultúrtörténetét a Britannica is elemzi, amely szerint a dohányzás veszélyeiről szóló orvosi bizonyítékok ellenére a dohányzásnak jelentős szerepe van a mindennapi kultúrában.

A dohányzás népszerűségének történelmi gyökerei között szerepel az a tény, hogy a 15.-16. században sok európai a dohányt csodaszerként ünnepelte. I. Jakab angol király azonban már akkor is ellenezte a dohányzást, és veszélyeire hívta fel a figyelmet.

A dohányzás kezdetben a városi elit számára volt elérhető luxuscikk, majd az iparosodás során a tömegek számára is hozzáférhetővé vált. Az első világháború alatt a cigarettaellátás fontos szerepet kapott a stressz enyhítésében, így vált szükségletté és függőséggé.

A XX. század második felében már ismert volt a dohányzás káros hatása, de a fogyasztás nem csökkent, mivel a dohányzás továbbra is vagányságot, szenvedélyt és függőséget jelentett sokak számára.

Vajer Péter orvos, az Országos Dohányzás Leszokás Támogatási Módszertani Központ munkatársa szerint az egészségügyi szektoron túl társadalmi és szociológiai problémaként kell kezelni a dohányzást, és a megoldás a felvilágosításban és a médiakampányokban rejlik.

A dohányzás kultúrájának megváltoztatása és a mértékletesség előtérbe helyezése lehet a kulcs a dohánytermékek fogyasztásának csökkentésében, hasonlóan az alkoholfogyasztáshoz.