Hajtómű tesztelése repülés közben: Új korszak az utasszállításban?

Az amerikai Venus Aerospace vállalat sikeres tesztrepülést hajtott végre februárban egy olyan hajtóművel, amely képes lehet arra, hogy az utasszállító repülőgépeket a hangsebesség kilencszeresére, azaz 11 000 km/h sebességre gyorsítsa fel.

A Venus Aerospace célja, hogy a fejlesztés alatt álló repülőgépükkel 60 perc alatt elérjék a világ bármely pontját. A vállalat már korábban is tesztelte a hajtóművet, de a legutóbbi próba során további előrelépést értek el. A tesztet 2023. február 24-én egy drón segítségével hajtották végre, amelyet egy repülőgép 3657 méter magasságba emelt, majd onnan indítottak el a hajtóművet, amely 80 százalékos tolóerővel működött, hogy ne lépje át a hangsebességet.

A hajtómű végül 0,9 Mach, azaz 1111 km/h sebességre gyorsította fel a drónt, ami így nem érte el a hangsebességet, de 16 kilométert tett meg a teszt során. Andrew Duggleby, a Venus Aerospace technológiai igazgatója és társalapítója szerint a teszt során rengeteg hasznos adatot gyűjtöttek, amelyek segítenek a következő repülések tervezésében.

A vállalat vezérigazgatója és társalapítója, Sarah Duggleby szerint a sikeres teszt fontos lépés a forgó detonációs rakétamotorral (RDRE) felszerelt repülőgépek fejlesztése felé. Az RDRE egy olyan hajtómű, amely a tolóerőt detonáció révén állítja elő, ahol az üzemanyagot nem égetik el, hanem robbanások sorozatával hozzák létre a tolóerőt.

A hangsebesség kilencszeresének elérése forradalmasíthatná az utasszállítást, hiszen például a Concorde csak a hangsebesség kétszeresével repült, míg a világ leggyorsabb, ember által vezetett repülőgépe, a NASA/USAF X-15-öse 1967-ben 6,7 Mach-os sebességet ért el.