Hogyan repülnek a lovak turista- és első osztályon?

A dubaji világkupa alkalmával a nemzetközi mezőny lovak szállítása hónapokig tartó felkészülést és több száz ember munkáját igényelte. A versenyre összesen 122 paripa érkezett öt kontinens tizennégy országából, és a szállításukra különleges figyelmet fordítottak.

A dubaji világkupa kilenc futamán több mint 30 millió dollárt osztottak szét, amiből a névadó kupa győztese 12 millió dollárt vihetett haza. A versenyre a legjobbak neveztek, hiszen a tét magas volt, bár Magyarországon a lóversenyzés mára veszteséges üzletággá vált.

A lovak szállítása komplex feladat, amelyet a Dubai Racing karanténmenedzsere, John Nicholls és csapata felügyel. A lovak ötcsillagos ellátásban részesülnek, rengeteg vizet, kifogástalan szénát és figyelmet kapnak.

Ál Maktúm sejk, Dubaj uralkodója és lóverseny-rajongó, általában saját Jumbo gépével szállítja a lovakat, de a gép karbantartása miatt most kereskedelmi járatokon kellett utazniuk. Az Emirates légitársaságnak van egy külön részlege, amely csak a lovakkal és szállításukkal foglalkozik. A lovak légkondicionált istállókban utaznak a raktérben, ahol akár huszonöt box is elfér.

A turista, a business és az első osztály

A lovak utazási osztálya attól függ, hogy hányan utaznak egy istállóban: három ló esetén turista, kettőnél business, egyedül utazó ló pedig első osztályon repül. Az Emirates gépein az istállók testre szabottak, állítható tetőkkel, szellőzőkkel, szabályozható fénnyel és hőmérséklettel rendelkeznek. A padló csúszásmentes gumi, függetlenül az utazási kategóriától.

A lovak csordához szokott állatok, így a több hely egy istállóban nem jelent több kényelmet számukra. A nagyobb lovak több helyet igényelhetnek, de a kisebb termetűek is lehetnek robbanékonyak, így számukra is tágasabb karámra van szükség. A klausztrofóbiás lovakat nagyobb térben utaztatják.

A papírmunka

A lovakat hivatásos lovászok és gyakorlott orvosok kísérik. A fel- és leszállás a legtöbb kihívást jelenti, és nem ritka, hogy a lovak védőfelszereléssel szállnak a repülőre. A repülőút során az étkezés kímélő, és a lovak széna vagy fű formájában kapnak rágcsálnivalót.

A kísérőfelszerelés szállítása és a papírmunka időigényes. A lovaknak rendelkezniük kell állandó tartózkodási hellyel, karanténnal, vérvizsgálattal, igazolt oltásokkal, mikrocsippel, és az útlevelükben szerepel az egyedi azonosítójuk, színük, nemük, fajtájuk. Egy verseny repülési költsége 2,5-3,5 millió dollár között mozog, egy-egy ló repjegye pedig 31 és 43 ezer dollár között alakul.

(Borítókép: A 2024-es dubai világkupa 2000 méteres futama a dubai Meydan versenypályán, az Egyesült Arab Emirátusokban, 2024. március 30-án. Fotó: Waleed Zein / Anadolu / Getty Images Hungary)