Ahogy a frisshirek.hu vallási rovatának olvasói megszokhatták, úgy a keresztény pünkösdről sem okozhat már meglepetés, ha azzal kezdem, hogy az egy zsidó ünnepre épült rá. Olyannyira nem kérdés, hogy a keresztény pünkösd a zsidóból fakad, hogy
Azért is volt olyan népsokaság akkor Jeruzsálemben. Nem az addig bizonytalan és vívódó Péter miatt kerestek fel a szent várost, nem Jézus kereszthalála miatt mentek kíváncsiskodni, hanem mert a Tórában adott parancsként a zsidóságnak három nagy ünnepen fel kellett keresnie Jeruzsálemet és a Szentélyt.
A sávuot héberül heteket jelent, mert a zsidó húsvét elmúltát követő hetedik héten köszönt be a pünkösd, amelyre ómer- azaz kalászszámlálással készülnek. Ez az időszak az aratás időszaka volt az évezredekkel ezelőtti szentföldön, így a pünkösdöt sokáig egy aratóünnepként ülték, és ezen az alkalmon mutatták be az első termést.
Később azonban más, vallási töltet is ráépült a pünkösd üzenetére, és Jézus korában már ekként tartották azt, ahogy azóta is ekként ünnepli a zsidóság:
Külső szemlélőként hasonlóan festhet a zsidó és a keresztény ünnep üzenete. Míg a zsidóság Mózes által a Sínai-hegyen az élet Törvényét kapják meg, addig a keresztények Péter által az élet Lelkét Jeruzsálemben. Mindkettőhöz szorosan hozzátartozik a közösség - a keresztény hagyomány szerint az ünnep ezen arcát domborítja ki az úgynevezett nyelvcsoda, amelyről a frisshirek.hu tavalyi pünkösdi összeállításában emlékeztünk meg. Mindkét esemény ugyanis egy olyan eseményt mesél el, amikor lényegében megszületik - vagy megerősödik - a közösség. A törvények, a Tóra ugyanis nemcsak az Örökkévalóhoz kapcsolják a zsidóságot immár örökre, hanem egymáshoz is, ahogy a Lélek jelenvalósága és a Lélek inspirációjára felismert tanításból születtek meg az evangéliumok, az úgynevezett újszövetségi könyvek és az egész keresztény hit. Szokás is az egyház szülinapjának nevezne a keresztény pünkösdöt, de az inkább Jézus utolsó vacsorájához és kereszthalálához kötődik.
Az egyiptomi szolgaságból való szabadulás a sínai szövetségkötéssel és a Tóra megkapásával vált teljessé, az elnyomott népből a szabadság törvénye által felemelt néppé válva. Míg a keresztényeknél a bűn hazug világából való kiszabadulást hozza el a Lélek elmét és egész lényet átformáló hatásával.
A zsidóság a sávuotot egész éjszakai tanítással ünnepli, amelynek kitüntetett pillanata az, amikor felolvassák a Tízparancsolatot. Az étkezési szokásokat tekintve a zsidó pünkösd élelmiszere a tej. De szorosan kapcsolódik a naphoz a jótékonyság gyakorlása is.
Rengeteg szorongattatásunk, fáradtságunk és aggodalmunk közepette már csak ezért is érdemes elidőzni kissé a nap üzenetén vallásra, világnézetre tekintet nélkül.
A kiemelt kép forrása: az Izraeli Kulturális Intézet Facebook-oldala