Sorra mennek csődbe a biztosítók Magyarország szomszédjában – Mi folyik itt?

Botrányok sorozata rázta meg az utóbbi években a román biztosítási piacot, négy nagy szereplő is csődbe ment, amiért nem játszott tisztességesen a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) piacán. A csődhullámnak meglettek a következményei: milliárdos kárkifizetések, a kötelező biztosítási díjak emelkedése, majd befagyasztása, és egy új kgfb-törvény, amely igyekszik befoltozni a korábbi rendszer gyerekbetegségeit.

A román biztosítási piacot az utóbbi években több botrány is megrázta, különösen a kgfb-szegmensben élen járó társaságok sorozatos csődje miatt. Az Euroins, City Insurance, Astra és Carpatica csődjétől volt hangos a sajtó. Ezek a biztosítók a kgfb-szegmens nagy játékosai voltak, és nem szabályszerűen játszottak. Alacsony díjakkal dolgoztak a piaci részesedés és az ügyfélbázis növelése érdekében, ami hosszú távon fenntarthatatlanná vált. A kgfb kötelező jellege miatt sok ügyfél az árazást nézte, így a legolcsóbbat választották, ami a díjverseny miatt a piaci szereplők profitabilitását és stabilitását is veszélyeztette.

Az első komoly problémák 2014-ben kezdődtek az Astrával, amelyet Dan Adamescu üzletember birtokolt. A társaság alábecsülte a biztosítási kockázatokat és alacsonyabb fedezettel működött, ami miatt a román pénzügyi felügyelet (ASF) jelentős tőkeemelésre kötelezte. Az Astra akkor piacvezető volt Romániában, és Magyarországon is volt fióktelepe. 2015-ben az ASF fizetésképtelenné nyilvánította az Astrát, és megvonta működési engedélyét.

A Carpatica Asig esetében Ilie Carabulea üzletember tulajdonában lévő társaság próbálta betölteni az Astra által hagyott űrt. Az ASF azonban 2016-ban visszavonta a Carpatica működési engedélyét és csődeljárást kezdeményezett. Carabulea öt év hat hónap börtönbüntetést kapott egy korrupciós ügyben, amelyben az ASF volt tisztviselői is érintettek voltak.

A City Insurance kihasználta az előző két nagy biztosító csődjét, és gyorsan növekedett, de pénzügyi egyensúlyhiányra utaló adatok miatt 2021 szeptemberében csődbe ment. A társaság akkor a legnagyobb romániai biztosítónak számított.

Az Euroins esetében 2023 márciusában a román hatóságok visszavonták a biztosító engedélyét, mivel a tulajdonos Eurohold bolgár csoport nem teljesítette a szükséges tőkeinjekciót. Az Euroins a csőd előtt piacvezető volt a kötelező biztosítások terén.

A román biztosítási piac mérete 2023-ban a GDP 1,35%-át tette ki, ami az uniós országok között a legkisebbek közé tartozik. A románok átlagosan 1102 lejt költöttek biztosításra, ami több az egy évvel korábbi 959 lejnél. A csődesemények egyik következménye a kgfb-díjak emelkedése volt, amit a díjak befagyasztására tett kormányzati lépések átmenetileg enyhítettek.

  1. december végén 25 biztosítótársaság rendelkezett engedéllyel a biztosítási piacon való tevékenység végzésére Romániában. A román biztosítók 2023-ban mintegy 18,2 milliárd lej bruttó díjbevételt értek el, ami az előző évihez képest mintegy 10%-kal nőtt. A gépjármű-biztosításoknál a bruttó díjak értéke 2023-ban 13 milliárd lej körül alakult, amelyből 28% a választható és 72% a kötelező biztosításból folyt be.

A romániai biztosítási piacot közepes-magas fokú koncentráció jellemzi, a három legnagyobb biztosító társaság kezében van a romániai kgfb-portfólió mintegy 57%-a. A biztosítótársaságok által fizetett bruttó kártérítések értéke 2023-ban 3,1 milliárd lej volt a kgfb-szegmensben, ami 40%-os kárhányadot jelent.