A jövedéki adó megemelésével a literenkénti üzemanyagár jóval a régiós átlag fölé fog vélhetően ugrani, és bár elméletileg elképzelhető volt, hogy változtatni fognak az adónem nyár elején bejelentett mértékén, azonban november elején már Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója arról beszélt, hogy eldöntött tény: január 1-től 41 forinttal emelkednek az üzemanyagárak.
Az áfát is ide véve összességében
![](https://pcdn.hu/articles/images-o/j/o/v/jovad-643587.png)
Hogyan jutottunk idáig?
Ahogy arról már beszámoltunk, Magyarország évek óta kockáztatta a kötelezettségszegési eljárást azzal, hogy az uniós szintnél alacsonyabban határozta meg a jövedéki adó szintjét. De hogyan alakulhatott ki ilyen helyzet? Az uniós minimumkövetelmények értelmében
- a benzin esetében 0,359 euró,
- a gázolajnál 0,33 euró literenként a vonatkozó adó mértéke,
a nem euróval fizető uniós tagországok esetében pedig ehhez a szinthez kell korrigálni az adott devizában kifejezett jövedéki adót. Ebből logikusan következik, hogy ha az adott ország pénze gyengül az euróval szemben, akkor az euróban számolt adóteher alá csökkenhet a más devizában jegyzett jövedéki adó. Ez történt nálunk is: