Új Duna-híd épül Mohácsnál

A kormány 389,3 milliárd forintot biztosított egy új Duna-híd, valamint a hozzá kapcsolódó úthálózat megépítésére Mohácsnál, amely a csütörtöki Magyar Közlönyben jelent meg.

A projekt költségvetése a következő évekre oszlik meg, a legnagyobb részét 2025 és 2029 között költik el, míg idén és a 2030-as évek elején kisebb összegekre lesz szükség. Lázár Jánosnak, a beruházásért felelős miniszternek engedélyezték, hogy az idén felhasználja a szükséges első kétmilliárd forintot, és a projekt felmentést kapott a beruházási stop alól, azzal a kitétellel, hogy a teljesítés csak 2025-től kezdődhet meg.

A tervek szerint a híd három részből áll majd: egy új híd a Dunán, a híd nyugati irányú összekötése egy 2*2 sávos úttal az M6-os autópályáig, valamint keleti irányban egy 2*1 sávos út összekötése az 51-es útig, ami 19 kilométeres új útszakaszt jelent. A hídon kétszer két sávos autóút és egy kerékpáros út is helyet kap. A Dunán két ártéri hidat és egy mederhidat építenek, ezek összesen 756 méter hosszúak lesznek.

A kivitelezésre kiírt tenderen Szijj László cégének, a Duna Aszfaltnak a nettó 294,96 milliárd forintos ajánlatát fogadták el, ami bruttóban körülbelül 374 milliárd forintot jelent. A kormány a projekt teljes költségvetését 389,3 milliárd forintban határozta meg, amely összeg a következő években kerül felhasználásra, és ez a valaha volt legdrágább magyarországi Duna-híd költségvetése.

A mohácsi híd a 21. lesz a Duna magyarországi szakaszán, a Speciálterv Építőmérnöki Kft. által tervezett hármas tagolású acélhíd teljes felülete 18 ezer négyzetméter lesz. A kalocsai Duna-híd, amely a 20. a sorban, már lényegében elkészült, és az átadása idén nyáron várható.

A kormány a következő évekre a következőképpen osztotta el a forrásokat a híd építésére:

  • 2025-ben 50 milliárd forint,
  • 2026-ban 100 milliárd forint,
  • 2027-ben 80 milliárd forint,
  • 2028-ban 110 milliárd forint,
  • 2029-ben 47,1 milliárd forint,
  • 2030-ban és 2031-ben évente 100-100 millió forint.

Az új dunai átkelő a tervek szerint 2031-re készül el. A kormány még egy kivételt tett a beruházások visszafogása alól: egyetért az M49 gyorsforgalmi út Ököritófülpös – Csenger (országhatár) közötti szakasz (Kocsord mérnökségi teleppel együtt) megvalósításával és a Szamossályi M49 gyorsforgalmi útba (új Szamos folyó híddal) történő bekötésének tervezésével, kiviteli terv szinttel bezárólag. Erre 2028-ig 190 milliárd forintot szánnak, szintén úgy, hogy érdemi kiadás csak jövőre merüljön fel.