A MÁV bevezeti a kalauz nélküli vonatokat több útvonalon

A MÁV szeptembertől több útvonalon is bevezeti a kalauz nélküli vonatokat. A Rákos és Pilisvörösvár között közlekedő S76-os vonalon már sikeresen tesztelték a rendszert április 7-től május 31-ig, és hétfőtől ismét visszaáll a kalauz nélküli rendszer ezen a vonalon. A következő lépésekben a rendszert különböző elővárosi és regionális vonalakon is alkalmazzák, tervek szerint a Budapest-Esztergom és Budapest-Győr útvonalakon szeptember 16-tól, a reggeli csúcsidőben Bicske és Budapest–Kelenföld között, valamint egyes járatok a Déli pályaudvar és Komárom között. Szeptember 30-ra a Budapest és Székesfehérvár között közlekedő S36 és G43 vonalak, valamint a Déli pályaudvarról Százhalombattára és Pusztaszabolcsra induló S40-es vonatok is átállnak az új rendszerre. Október 14-től további bővítések érintik az északkeleti elővárosi területeket, beleértve a Nyugati pályaudvar és Monor között közlekedő S50-eseket, hétköznap egyes ceglédi, hétvégente egyes szolnoki vonatokat, a Keleti pályaudvar és Sülysáp éjszaka a Nagykátára közlekedő S60-osokat, és a Keleti és Gödöllő közötti S80-as vonatokat.

A MÁV jelentése szerint a két hónapos próbaüzem sikeres volt a Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os vonatokon, ahol nem voltak jegyellenőrök. Az utasok és a dolgozók pozitív visszajelzéseinek köszönhetően a kalauz nélküli szolgáltatást más elővárosi és regionális vonalakra is kiterjesztik. A rendszert csak ott vezetik be, ahol a feltételek lehetővé teszik. A vonatokon továbbra is lesznek alkalmi jegyellenőrzések, és érvénytelen jegy esetén magasabb bírságot szabnak ki. Az utasok kérhetnek igazolást az utazással kapcsolatos problémákra. A vonatvezetők mostantól szóbeli utasinformációt is nyújtanak, és segítséget nyújtanak a mozgáskorlátozott utasoknak. Sürgős esetekben a vasúttársaság ideiglenesen visszaállíthatja a jegyellenőröket az érintett vonatokon.

A jegy nélküli utazás szeptember 16-tól kezdődik a Budapest és Esztergom közötti útvonalon, valamint a Budapest-Győr vonalon a reggeli csúcsidőben. Szeptember 30-ig további vonalakon vezetik be a rendszert, beleértve a Budapest-Székesfehérvár és a Déli pályaudvar-Százhalombatta-Pusztaszabolcs útvonalakat. A további bővítések október 14-től érik el a keleti elővárosokat. Az utasok a MÁVDirekt ügyfélszolgálaton vagy az EMMA utazástervező és MÁV alkalmazáson keresztül tisztázhatják utazási kérdéseiket.

A MÁV felhívta a figyelmet, hogy attól, hogy nem lesz kalauz, a vonatokon kizárólag érvényes menetjeggyel vagy bérlettel lehet utazni, és szúrópróbaszerű jegyellenőrzések továbbra is lesznek. A kalauz nélküli tesztidőszak első napján informatikai hiba miatt esett ki két vonat, de a MÁV szerint a hibát rövid idő alatt elhárították, és további fennakadás ilyen okból már nem várható. A közelmúltban a vasúti közlekedésben több fennakadás is volt, többek között egy kisiklott vonat miatt megbénult a Keleti pályaudvar vasúti forgalma, és a ceglédi vonalon eltört a sín, ami kétórás késéseket okozott a Nyugatiban és a Déliben is. Kedden hajnalban már fokozatosan, de újraindult a forgalom a Keleti pályaudvaron.